Instagramon (hol máshol :D) kaptam a kérést, hogy meséljek egy kicsit többet arról, hogy mire is jó a hashtag. Így hívják a kettőskereszttel jelzett szavakat, melyek egyre több platformon klikkelhetővé válnak – a Twitter, Tumblr és az Instagram után egy ideje már a Facebookon és Pinteresten is használhatók.
Mi a hashtag? A hashtag (ejtsd: hesteg) egy olyan szó vagy egybeírt kifejezés, aminek az első betűje előtt ez az izé áll: #. A magyarul “kettőskereszt” néven használt jel, a hash, sorszámot és zenei előjegyzést is jelölhet, de a közösségi médiában mostanában fontos szerepet betöltő jelecske lett. Eredetileg a hashtag szó a hash jellel taggelt (jelölt) szavakra vonatkozott, de élőbeszédben gyakran már maga a # is hashtag néven fut, például amikor egy amerikai celeb menő akar lenni, és elkiáltja magát, hogy “Ez most vicces volt, HASHTAG LOL!” :D
Hogyan csinálok hashtaget? Megadott közösségi szolgáltatásokban bármelyik szó elé ha írsz egy #-t, akkor az klikkelhető, kereshető lesz. Nem kell hozzá semmilyen külön beállítás – egyszerűen amikor megírod a szövegrészét az Instagram képednek, vagy írsz egy twitet, akkor a releváns szavak elé odabiggyeszted a kettőskeresztet. Ennyi. A “releváns” rész nagyon fontos, erre nemsokára kitérek.
Szavak vs. kifejezések. A hashtag nem intelligens, nem tudja, hogy hány szót akartál belevonni, így a #-vel egybeírt betűsort értelmezi csak hashtagként. Ha azt írod, #nagymamánál lenni jó, ebből a kereshető hashtag a #nagymamánál lesz. Ha az egész kifejezést szeretnéd bevonni a posztodba, a #nagymamanallennijo vagy #NagymamanalLenniJo szókapcsolatot egybeírva kell a # mögé elhelyezned (kis- és nagybetű között a hashtages rendszerek nem tesznek különbséget, és a Twitter általában az ékezetek között sem).
A hashtagek világai sajnos nem átjárhatóak egymással. Ha Facebookon betaggelsz valamit, az nem kötődik össze a Twitteren azonos hashtaggel ellátott posztjaiddal, az Instagramos képed a Tumblröddel, stb., csak ha mindegyik felületre kiteszed őket.
Mire jó, ha egy szó klikkelhető lesz?
Az összes többi bejegyzés (fotó, twit, stb.), amiben szerepel ugyanaz a hashtag, amit használtál, ezáltal kereshetővé válik. Teljesen figyelmen kívül hagyhatod amúgy a hashtageket, ha téged nem érdekel ez az egész, és abszolút jól lehet Instagramozni hashtagek nélkül is. :) De ha használsz hashtaget, akkor a következőre lehet jó:
- Közösségépítés — Legfrisebb hashtages élményem a Peter Gabriel koncert volt. Kitettem egy rövid videót Instagramra, és betaggeltem: #petergabriel #backtofront — utóbbira kattintva kijött az összes hasonló témájú bejegyzés. Más magyar koncertrejárók fotóit, videórészleteit tudtam így megnézni, sőt, hozzám is eljutottak olyanok, akik egyébként nem követtek Instagramon, de így megtalálták a videómat. Ez a koncertélményt tovább vitte, még inkább közösség szerveződött az — amúgy egymás számára ismeretlen — Peter Gabriel rajongók között. Nem csak rendezvények, hanem mozgalmak is gyűlhetnek egy-egy hashtag köré. Ilyen például a most népszerű #100happydays, a szociális üzenetű (és nagyon fontos) #bringbackourgirls, vagy a magyar instagramosokat összegyűjtő #mik is. Betaggelheted a könyvet, amit olvasol (pl. #hungergames), a sorozatot, amit nézel (pl. #orphanblack) — attól függően, milyen közösségbe szeretnél tartozni, üzensz-e valamit, szeretnéd-e, hogy elérjenek, vagy te vagy kíváncsi másokra.
Használd ki! Ha legközelebb részt veszel egy rendezvényen, és szoktál közösségi oldalakra posztolni, taggeld be a megfelelő szavakkal, és hátha új ismerősöket találsz. Ha te szervezel rendezvényt, találj ki neki egy saját, egyedi hashtaget, így a résztvevőid plusz élményt kapnak, és te is egy helyen látod az eseményedről készült fotókat, kommunikációt. Fontos az egyediség, mert a hashtagek nem válogatnak felhasználó szerint. Ha például azt választod, hogy #partytime, egészen biztos, hogy nem csak a te rendezvényedről lesz fotó ezen hashtag alatt. :) Egy példa: a Blogger Shopping Day saját hashtagje a #bloggerdayhun – ez alatt az összes eddigi rendezvényen készült fotó is megtalálható, és most szombaton is így taggeljük majd a képeket. :) De a könyvemnek is saját hashtagje van: #ennelzoldebb. Ezt is rendszeresen nézegetem, hogy ki készített róla fotót és hol. :) A #mitesznekavegak csak poénból indult, meg akartam mutatni, hogy nem csak madáreleséget szoktunk fogyasztani, de azóta már mások is csatlakoztak hozzá, úgyhogy egész vegás fotógyűjtemény képződött körülötte. - Közösségbővítés — Ha tartalomszolgáltató vagy (blogolsz, webshopod vagy fizikai boltod van, és van netes jelenléted), a hashtagek még kereshetőbbé teszik a tartalmadat. Táskákat árulsz? Helyes: tegyél ki egy képet Instagramra, és a leírásod végén szerepeljen például az, hogy #táska #bag #vintage #handmade #budapest – vagy bármi, ami a márkádat képviseli. A nevedre, márkádra csak az keres rá, aki már ismeri, de általános, leíró hashtagekkel új embereket is elérhetsz. Ékezeteket is használhatsz, de nem minden rendszer szereti az ékezeteket — az Instagramon biztosan működik (ha van más rendszereken tapasztalatod, írd meg kommentben a bejegyzés alatt!)
- Kommentár — Néha a hashtagek nem a kereshetőségről szólnak, egyszerűen kontextusba helyezik a szöveget. Például ha azt a twitet olvasod, hogy “Nem tudom eldönteni, hogy melyik sorozatomat nézzem ma este. #firstworldproblems“, akkor abban a hashtag nem azt a célt szolgálja, hogy “hú, mindenki azonnal repüljön rá a twitteremre, mert rohadt népszerű akarok lenni”, hanem önironikusan reflektál arra a helyzetre, hogy micsoda nagy probléma az, hogy valakinek ez a legnagyobb gondja. :) Sokan — főleg tumblr-ön — kommunikálnak hashtagekkel, van, hogy egész monológ kerül a tag részhez, mintegy mellékesen a törzstartalomhoz. Ez plusz személyiséget, szubjektív hangvételt adhat a poszthoz.
Nem csak tizenéves pózerek hashtaggelnek ám. :) British Museum például saját játékot hirdetett, önálló hashtaggel:
Well done to all who guessed the #MysteryObject is a reliquary. But it’s also a sundial! https://t.co/rbJTQSIhbV pic.twitter.com/S9nuyabH2J
— British Museum (@britishmuseum) May 13, 2014
Mire figyelj a hashtaghasználatnál?
1. Ne ess túlzásba!
Nem kell egy fotó vagy egy bejegyzés minden aspektusát taggelni. Ha kiteszel egy képet a kiscicádról, akkor elég nyomulósnak, erőltetettnek tűnik, ha a leírás az alábbi:
#cat #kitty #kitten #macska #kiscica #cicuka #cica #macskusz #animal #cute #iloveit #socute #adorable #funny #cuddly #pet #ilovemypet #petsforever #catsforever #catsbeforedogs #cuteoverload
Válaszd ki a legfontosabbakat, és használd csak azokat. Hasznos tipp, hogy nem muszáj a törzsszövegbe beletenned a hashtaget: Instagramon ha később a kép alá írsz kommentben, az is kereshetővé teszi a posztot. Ez segít abban, hogy az eredeti kiírásod olvasható legyen, hiszen felszabadít az alól, hogy ilyesmi legyen a kísérőszöveg:
Nagyon #cuki #kiscica! Annyira #szeretem!
És ez még nem is annyira rossz. A szövegközi hashtegelés az olvashatóságot is sokszor megnehezíti, főleg, ha nem is értelmes mondatként az egész:
Nagyon #cuki #aranyos #cica #macska #kiscica! Annyira #love #szeretem!
A kevesebb több. :)
2. Legyen releváns!
Ezt már említettem az előbb. :)) Lájkvadászat és követővadászat céljából lehet, hogy jó ötletnek tűnik egy eperturmixot az alábbiakkal taggelni:
#strawberry #smoothie #sexy #blonde #girl #boobs #awesome #wow #yolo #sunset #clouds #travel #pretty #nature #happy #amazing #chanel #versace #rich #money #luxury #lovemylife
Van itt minden, mint a búcsúban… és biztos sok klikket is hoz, de aki arra keres rá, hogy “blonde girl boobs”, az nem éppen a te eperturmixodra lesz kíváncsi. (Akkor sem, ha az a legjobb epertrumix a világon — la la-la la-laa.)
3. #Minőség > #Mennyiség
Semmit nem mond el rólad, hogy hány lájkod van. Nem leszel jobb ember attól, ha tízezrek követnek. A népszerűség nem a számokon múlik — pláne, ha olyan emberek “lájkolnak”, akiknek semmi közük hozzád. Nagyon sok spammer ígéri követők ezreit (sokszor átverős, vírusos oldalakra irányítva téged – ne dőlj be!). Követőcserés, lájkcserés tagek is léteznek: #likeforlike #followforfollow stb. Én mindig az organikusan szerveződő közösség híve vagyok, és nem hiszem, hogy bármennyivel is értékesebb lenne az, amit csinálok, ha kapnék még rá öt lájkot Qatar-ból, mert én is belájkoltam öt random izét valaki másnál. Cukibb lesz a nyuszis fotóm Instagramon, ha nem 22 hanem 300 szívecskét kapott? Gomez magabiztosabb lesz tőle, ha megtudja ezt a fantasztikus növekedést? Esetleg elássa magát, ha nem kap egy lájkot sem? Ööö… nem. :) Nagyon rá lehet pörögni a számokra, de teljesen felesleges. Nem leszel attól “ronda”, ha senki nem lájkolja a szelfidet, és nem leszel “buta”, ha nem olvassák ezrek a blogodat. A legelején mindenki nullával kezdi. És minden egyes szám, követő, stb. mögött egy ember áll, akiket meg kell becsülni. Akkor is, ha csak ketten vannak, és az egyik az anyukád. :D
Néhány népszerűbb hashtag jelentése
- #tbt & #fbf – azaz throwbackthursday és flashbackfriday, csütörtökön és pénteken az emberek régebbi (sokszor gyerekkori) fotókat tesznek ki magukról.
- #mik – azaz Magyar Instagramos Közösség, a magyar mobilfotósok csapata
- #ff vagy #followfriday — a követőidnek ajánlod a kedvenceidet, akiket érdemes követni (péntekenként)
- #yolo – you only live once, vagyis egyszer élsz, az emberek (jellemzően 11-15 évesek) ezzel a taggel szokták önigazolni a hülye ötleteiket. :D Agyonhasznált, rengetegszer parodizált, érdemes tudni róla, de szerintem ne asszociáld magad vele. :)
- #swag – raj vagyok, szintén agyonhasznált, szoktak vele ironizálni.
Remélem, akinek eddig nem volt tiszta a kettőskeresztezés, az most egy kicsit megvilágosult. #szívesen
Móni mondta
Köszi Via, régóta keresem a cikket. Tudtam, hogy nálad biztos találok egy jó leírást erről. :)
Betti43 mondta
Szia Via! Érdekes cikk volt, egyenlőre én még csak a Facebookon tevékenykedem. Próbálgatom ezt a funkciót. Köszi
Budaházi Brigitta mondta
#koszonom :)
kdorozs mondta
Jó írás, köszönet érte… (Csak zárójelben, a címkézés vagy kulcsszavazás miért nem került bele a szövegbe, mint a magyarázat része…? OK OK, nem kötözködöm, jó írás, tetszett :):):))
Via mondta
Szerintem a hashtag kicsit más típusú címkézés, mint mondjuk amikor a leveleidet címkézed gmailben, hiszen a hashtag globálisan működik, nem csak a te személyes profilodhoz kapcsolódó címkéket jeleníti meg. Ezért nem merült fel számomra ezzel összekötni, hiszen alapvetően címkézni személyes rendszereken belül (blogok, e-mail fiókok) szoktunk, nulla vagy minimális átjárhatósággal a többi fiókba. Lehet, hogy ez csak az én fejemben van így, de természetesen igen, a tag az címkét jelent. :) Ellenben a “tag me on instagram” már nem a hashtagre szólít fel, hanem a @-kezdetű taggelésre, vagy a képen való bejelölésre. Mivel nekem ezek különböző dolgok, nem mostam őket össze. De nagyon örülök, hogy tetszett a cikk! :)
lencsilany mondta
Egy egészen egyszerű kérdés: Ilyen hastag-ekre hol keresünk? Mondjuk a Facebook keresőjében? v. Google?
Istvan mondta
mondjuk itt vadássz “#” -re ;) https://hashatit.com/
Timi mondta
Köszönet a cikkért, a #mik újdonság volt, ezentúl használni fogom! :)
adrica mondta
Hát muszáj vagyok a kedvenc releváns kortárso/amat rögtönazonnal belinkelni ^.^
https://csucsorka.tumblr.com/post/80481398033/hashtag-te
Kivi mondta
Jó ez az összeállítás, én a facebookon a tanáraim aranyköpéseit jelölöm így be, visszamenőlegesen is. :)
Via mondta
Igen, könnyen visszakereshető (saját magunk számára is). :)
Kivi mondta
A kedvenceim Bánfalvy professzor beszólásai előadás közben. :D