Rengeteg kérdést kapok azzal kapcsolatban, hogy hogyan érdemes elkezdeni egy blogot, egyáltalán érdemes-e még, és nagyon sok a mítosz is azzal kapcsolatban, hogy hogyan is nézzen ki egy blogindítás. Azért készítettem ezt a blog-kisokost, hogy egy helyen megtaláld mindazt, ami segít elindulni! :)
Blogolni jó és hasznos, mert senki máson nem múlik, hogy publikálhasd az esszéidet, gondolataidat, receptjeidet, fotóidat, festményeidet — egyszerűen te eldöntöd, hogy megosztod a világgal, amit csak szeretnél, és már kinn is vagy! :) Én úgy gondolom, hogy nem kell mindenkinek üzletszerűen blogolnia ahhoz, hogy értékes legyen, amit csinál, és ha hobbiként blogolsz, akkor is tudod tudatosabban építeni a blogodat. Aztán ki tudja, ha később jön egy olyan lehetőség, amit kihasználnál, az is jó, de nem elvárás. :)
A blogolásban a tervezés és a spontaneitás ugyanannyira fontos. Ha túltervezed, könnyen beleeshetsz az analízis-paralízis csapdájába, és sosem kezded el. Ha viszont anélkül indulsz neki, hogy bármilyen térképet rajzoltál volna magadnak az utazásodhoz, akkor a kapkodás miatt könnyen kiéghetsz, és csalódás lesz belőle. Most is érvényes, hogy ha nem tudod megfogalmazni, hogy mit szeretnél, kicsi esélye van, hogy elégedett leszel azzal, ami történik. :)
Ennek fényében elkészítettem az alábbi 10 pontos blogindítás akciótervet. Ha blog indításán gondolkodsz, segít a tervezésben, de akkor is segít, ha már van blogod, mert újragondolhatod, hogy mit hogyan csinálsz, és újult erővel folytathatod a munkát!
Hogy megkönnyítsem a tervezést, csináltam egy nyomtatható blogtervezőt, ami követi a lenti pontokat, és csak annyi dolgod van, hogy kitöltöd a rubrikákat. :)
De mielőtt még belevágok a konkrét lépésekbe, le kell számolnom egy népszerű mítosszal, ami sokakat — lehet, hogy téged is — akadályoz abban, hogy belekezdjen a saját blogjába.
“Egyáltalán indítsak blogot? Már olyan sok van!”
A legtöbb emberből, aki azzal keres meg, hogy blogot szeretne indítani, de nem tudja, hogyan vágjon neki, kis beszélgetés után általában kibukik, hogy nem a praktikus szempontok tartják vissza (ezeket ugyanis mind meg lehet tanulni), hanem az az elterjedt, de téves hiedelem, hogy ne lenne létjogosultságod blogot indítani. Hallomások alapján ilyeneket gondolnak, hogy “a blogpiac telített“, meg hogy “kit érdekelne az x+1-edik sminkblog?“, meg hogy “a blogvilágban túl sok az eszkimó, kevés a fóka“, meg hogy “túl késő, már évekkel ezelőtt el kellett volna kezdenem, hogy labdába rúghassak“.
Ez a logika ott bicsaklik meg, hogy úgy kezeli az internetet, mintha arról lenne szó, hogy egy kis belvárosi téren hárman akarnak zöldségest nyitni. Elavult és a gyakorlatban azonnal elbukik az a feltételezés, hogy minden ember 1 blogot olvas, és a bloggereknek egymással konkurálva, egymást erőszakosan lenyomva kell megszerezniük minél több ember figyelmét. Az internet hatalmas, és határtalan, és egyre tágul. (Mint az univerzum! :)) De még fontosabb, hogy mind elférünk rajta.
Nincs olyan, hogy egy ország csak 3 profi bloggert bír el, és mindenki más csak feleslegesen próbálkozik. Én nem hiszek abban, hogy irtsuk a konkurenciát és ne legyen több blog, mert szükség van az egyedi hangokra, és hogy minél több önálló ember képviselje a hangját, legyen az életszemlélet, stílus, irodalmi műfaj, hobbi, szakma, sport, akármi. És — újabb tévhit — ha megmutatod magad, az akkor is számít, ha nem keresel vele pénzt. Ha mindenki magát adja egy trendi álarc helyett, és hitelesen tudja képviselni magát, akkor nem is lesz unalmas a felhozatal, hiszen nincs két egyforma ember. :)
Az igaz, hogy több blog van ma, mint bármikor korábban. Ennek ellenére bizonyos értelemben ma könnyebb elkezdeni mint valaha, mert egyre könnyebb blogot indítani, sokkal kevesebbet kell a technikai részletekkel foglalkoznod, és emiatt sokkal többet tudsz a tartalom előállításával foglalkozni akkor is, ha csak heti pár órát szánsz az egészre. Én az első honlapjaimat még teljesen kézzel programoztam, és még a könnyen telepíthető blogmotorok első megjelenése után is akár hetekig eltartott egy designváltás levezénylése. Ma, ha nincsenek speciális igényeid (és az elején abszolút nem kell, hogy legyenek), egy óra alatt kész vagy egy blog indításával, vagy tokkal-vonóval, domainnel és saját tárhellyel együtt is egy nap alatt megvan a teljesen saját blogod.
Ha átküzdötted magad a korlátozó hiedelmeken, akkor viszont már semmi sem áll közéd és a saját blogod közé. Jöhet a blogindítási kalauz, lépésről lépésre! :)
Saját blog indítása 10 lépésben
1. “Miről blogoljak?” – találd ki, milyen témá(k)ban fogsz blogot írni
Amikor blogot indítasz, az első fontos teendőd, hogy a magad számára is meghatározd, hogy miről fogsz blogot írni. Sokan azt javasolják, hogy nyugodtan indíts blogot bele a vakvilágba, és írj mindig arról, ami épp eszedbe jut, aztán majd csak lesz valami. Ez a hozzáállás ugyan segíthet a gyors indulásban, viszont gyorsan kiégéshez is vezethet, ha magad számára sem tiszta, hogy miről szól, és te magad veszíted el a fonalat (az olvasóid pedig meg sem találják).
A mindenről vagy az életedről általában szóló blogok abban az esetben teljesen megfelelnek a célnak, ha tényleg csak magadnak vagy egy szűk körnek írsz. Ezek a klasszikus értelemben vett “webnaplók” épp reneszánszukat élik azok körében, akik a külföldre költözésük után egyéni levelezés helyett egy blogfelületen számolnak be a fejleményekről a családjuknak és barátaiknak. Az ilyen jellegű privát blogokon túl azonban, ha tényleg egy nyilvános közönségnek publikálsz, érdemes megtervezned, miről fog szólni a blogod.
Ez nem jelenti azt, hogy kötelező egyetlen témát jó előre kitalálnod, aztán szigorúan tartanod magad hozzá. Lehet több témában is blogot írni — nézd csak meg ezt. :) Amíg a hangodat keresed, illetve amíg azzal kísérletezel, hogy melyik témák találnak be a leginkább az olvasóidnak, addig mindenképpen az az egyetlen eredményt hozó módszer, hogy a gyakorlatban is kipróbálod azzal, hogy posztolsz. Ha megvan, hogy nagyjából mi az iránya a blogodnak, akkor indulj el abban, és idővel alakul tovább a többi.
A lényeg, hogy ne pörögj bele abba, hogy mások mit csinálnak és milyen minőségben teszik azt. Ha csak egy dolgot is megfogadsz ebből a cikkből, akkor az legyen ez: ne hasonlítgasd magad másokhoz. Mindenki kezdte valahol, és nem kell neked ott tartanod most, ahol mások 5-10-15 év után tartanak. Miért is kéne? A te blogod a te utad. Dolgozz azzal, amid van, és az teljesen jó lesz, épp elég lehetőséged lesz fejlődni menet közben. Soha nem fogsz mindent tökéletesre tudni, de az “elég jó” az most tökéletesen elég. :) Majd beletanulsz.
2. “Kinek blogoljak?” – találd ki, kihez szól a blog!
Mielőtt belevágsz akár csak az első posztodba is, találd ki, legalább nagyjából, hogy kinek és miért írsz. Azért fontos a nagyjából, mert előre nem lehet mindent megtervezni. Nem érdemes előre beszűkíteni, hogy te az összes posztodat csak 30 éves hobbigyurmázó nőkkel a fejedben fogalmazod majd meg — a gyakorlat majd eldönti, hogy ki az, aki olvas (annak idején, amikor 2008-ban még egyetemistaként elkezdtem a blogot, nem feltétlenül az járt a fejemben, hogy tinédzserektől nagymamákig olvassák majd az írásaimat). Viszont ahhoz, hogy hiteles hangon tudj fogalmazni, jó, ha megvan a fejedben, hogy amit éppen írsz, azt kinek írod — és mindenki mást is szívesen látsz, akinek betalál az adott posztod :)
Hogy jobban tudd körvonalazni, hogy kinek írod majd a blogodat, ezeket a kérdéseket teheted fel magadnak:
- Kinek szólsz a posztjaiddal?
- Milyen embereket szeretnél magad köré gyűjteni?
- Miért szeretnéd növelni az olvasótáborodat?
- Mi a hosszú távú célod a blogoddal?
“Mindenkinek” nem fogsz tudni blogot írni, és nem is tudsz “mindenkit” hatékonyan becélozni egyszerre. Legyél őszinte magaddal: Vevőket szeretnél a vállalkozásodnak? Önkifejezésre használnád, kiírnád magadból, ami a fejedben van, vagy ami a szívedet nyomja? Megosztanád a munkáidat a nagyvilággal? Simogatná a hiúságodat, ha sokan olvasnának? Karriercélod van vele, pl. online portfoliónak használod? És így tovább. Ezek mind különböző szempontok, és más irányokat jelentenek.
Amíg ezeket a kérdéseket le nem tisztázod magadban, addig minden csak felesleges próbálkozás lesz. Tudod, a jó kérdés fél siker. :)
Természetesen a megcélzott közönséged visszahat a témádra is. Ha például kézműves vagy, és a vásárlóközönségednek akarsz blogot indítani, akkor nem a kézművestechnikák szakmai részletekről érdemes írnod, hiszen azt nem a közönséged, hanem más kézművesek fogják olvasni.
3. Válassz nevet a blogodnak!
Sokan ezzel kezdenek, de szerintem amíg nincs koncepciód és nem tudod, hogy kinek írsz, nem fogod tudni azt a nevet sem megtalálni, ami kifejezi azt a témát, közönséget, stílust és/vagy életérzést, amiről a blog szól.
A blogod neve legyen olyan, amivel azonosulni tudsz. Az, hogy vannak trendek a névválasztásban, nem jelenti az, hogy azok a trendek a gyakorlatban is hasznosak. Például életmódblog esetén felesleges követned a “Ruhadarab and Sütike” formátumot, hogy te legyél az n-edik “Scottish Kilts and Macarons”. (Zárójel: ha angol nevet választasz, kérlek, nézz utána, hogy nyelvtanilag helyes-e, amit választottál, vagy hogy azt úgy mondják-e, vagy azt jelenti-e, amire te gondolsz. Ne szótárból válaszd ki, hogy milyen név ragad rád utánad jó ideig! Happyness end Admission of a Lipstyck Fun? No. Just… no.)
Ha nagyon nem találsz nevet a blogodnak az elején, kezdd el nélküle. Tényleg. Válassz egy nevet, ami most a legjobban illeszkedik, vagy használd a saját nevedet. Később megváltoztathatod, az elején nem fog számítani. De az is lehet, hogy idővel “belenősz” a blogod átmenetinek választott nevébe, és megszereted. Elárulok egy titkot: az urban:eve-nek sem volt neve az első időszakban. :D Csak úgy hívtam, hogy blog, és a korábbi domainem alatt volt, /blog url-lel a végén.
Ha már a domainnél tartunk:
4. “Hol indítsak blogot?” – Vegyél domaint!
Nem baj, ha a legelején még nincs domain neve a blogodnak, ezzel együtt a domain név a blogos tevékenységed első és egyben legjobb befektetése. Egy domain név olcsó – 2-3 ezer forintodba kerül éves (!) szinten. Azt hiszem, hogy kevés hobbi van, aminek ennyire alacsony az anyagi belépőküszöbe. Emellett viszont számos gyakorlati előnnyel is jár egy domain:
- Könnyebb megjegyezni az oldalad címét, és ha esetleg később költözik a blogod (egyik ingyenes szolgáltatóról a másikra, vagy ingyenesről saját szerverre), akkor nem kell újra betanítanod az olvasóidat, hogy merre találnak, hiszen a domaint csak átirányítod, és meg is vagy. :)
- Már az elejétől profinak tűnik. Ha idővel hobbiblogból profi bloggá növeszted a blogodat (ami nem kötelező, és ahogy már mondtam, nem csak akkor szabad elkezdened blogolni, ha utána világraszóló blogbirodalmat akarsz építeni belőle!!!), akkor is jobban mutat a domainnév. Melyik tűnik komolyabbnak? A radirblog.hu vagy a gipszjuciradirblogja.ingyenesblogtarhely.hu? :)
- Pozitív pszichológiai hatása is van: magadnak is azt jelzed vele, hogy komolyan veszed, amit csinálsz. Néhány ezer forintból akár évekre is megvagy. Hogy .hu vagy .com, az azon múlik, hogy ki a közönséged és te mivel érzed magad kényelmesebben.
Hogy saját néven vagy becenéven blogolsz-e, az is a saját döntésed. Nem kell feltétlenül aliast kitalálnod magadnak, az olvasóid is hívhatnak úgy, ahogy a barátaid. De ha nagyon privát témában blogolsz, és inkább álnéven osztanád meg a gondolataidat, az is rendben van. Igazából minden játszik — ez a te blogod, hívd magad úgy, ahogy akarod.
5. “Hogyan indítsak blogot?” – Válassz blogmotort!
Rengeteg blogszolgáltató létezik, és több közülük “potenciális olvasószerző” ajánlatokkal is előáll, hogy őket válaszd — például azt ígérik, hogy ha “nagyon jót” írsz, megosztanak a főoldalukon. Ezeknek az ajánlatoknak azonban megvan a hátulütője. Egyrészt általában külső szerkesztők veled soha nem megosztott szempontrendszerén múlik, hogy ténylegesen mások elé kerül-e, amit írsz — így ahelyett, hogy a saját hangodat keresnéd, arra kell fókuszálnod, hogy hogyan legyen egy adott honlap ízlésének megfelelőek az írásaid (és rögtön versenybe is szállhatsz a kattintásvadász bulvárblogokkal…).
Másrészt pedig a blogszolgáltatók túlnyomó többsége soha nem fogja megosztani veled, hogy kik az olvasóid, és soha nem fogod tudni közvetlenül elérni őket — ha egyszer költözöl, nem fogod tudni egyszerűen magaddal vinni az olvasóidat. Így a blogszolgáltatóknál egy beígért esetleges megnézésszámért cserébe ki is szolgáltatod nekik magad. Rövid távon kecsegtető lehet, hogy hamarabb érsz el több embert, de hosszú távon gondold át, hogy erre van-e szükséged.
Én ha közönségépítésről van szó, azt vallom, hogy nem az a fontos, hogy hányan jönnek, hanem hogy kik azok. Ha közéleti blogot vezetsz, lehet, hogy jó, ha kikerülsz egy közéleti portál blogmegosztójába, de más témával lehet, hogy csak trollok ezreit kapod a nyakadba, akikből utána nem lenne releváns, hűséges, visszatérő követőd. Inkább indulj három olvasóval, aki viszont hűséges és közvetlenül eléred őket, mint ezerrel, aki közül egy sem igazán olyan, akinek ténylegesen segít az, amit írsz. És becsüld meg azt a három embert, de nagyon!
Mint fentebb mondtam, ma már nagyon egyszerű saját blogot építeni, és az az extra technikai befektetés az elején hosszú távon ezerszeresen megtérül. Én a WordPress teljesen ingyenes rendszerére esküszöm, mert nagyon könnyen személyre szabható, rengeteg ingyenes kiegészítővel alakíthatod a saját igényeidre, és bár elkezdheted anélkül, hogy saját tárhelyet kellene vásárolnod, ha később úgy döntesz, hogy eljött az a pont, hogy saját tárhelyre költözöl, akkor pofon egyszerű lesz áthúznod a fix tárhelyes blogodról az összes bejegyzést, képet, kommentet és minden egyebet a már teljesen saját felületedre.
- Itt indíthatsz ingyenesen blogot a WordPress szerverén: wordpress.com
- Itt töltheted le a WordPress blogmotorját a saját tárhelyedre: wordpress.org
6. Válassz designt!
Az, hogy milyen blogmotort vagy szolgáltatót választasz, határozza meg, hogy mennyire szabhatod személyre. A WordPress esetén számtalan blogsablon közül választhatsz, az ingyenesek sem rosszak, én is sok évig ilyeneket használtam. A urban:eve-et csak az utóbbi pár évben kezdtem fizetős sablonokkal használni, mert profibbak és még inkább a saját ízlésemre tudtam szabni őket. (Plusz így nem jöttek mindenhol szembe, ami egy idő után szempont volt. :))
A blogod kinézetével megint csak el lehet szöszölni a végtelenségig, úgyhogy ha most kezded, ne gondolkodd túl. Főleg az elején teljesen másodlagos kérdés, hogy hogy néz ki a blogod, ha értékes a tartalom, amit írsz rá. A legelején nemhogy arculatra nem kell költened, de nagyon elgondolkodnod sem kell, hogy hú, milyen legyen a logó meg a névjegykártya. Ezzel nagyon jól lehet halogatni az indítást, hogy mi nem tökéletes még, de nem most kell ezzel foglalkoznod, ha kell egyáltalán. A házépítést sem a tetővel kezded. :)
A designválasztásnak létezik kezdő/egyszerű és haladó/bonyolult megoldása. Én például magam kódolom a teljes blogomat, 1999 óta tanulom autodidakta módon, ezért megy annyira, amennyire nekem szükségem van rá. De megint ne belőlem indulj ki! :) A WordPress elég felhasználóbarát, szóval ha azt használod, akkor keresel egy témát, ami tetszik, feldobod rá, esetleg szánsz fél órát arra, hogy elszöszmötölj az oldalsávokkal és a menüvel, és készen vagy. Ingyenes WordPress témákat itt találsz.
Középtávon az előnyödre válik, ha alapszinten megtanulsz a HTML nyelvén, hosszú távon pedig a CSS lesz a barátod. Amikor rádjön az inger, hogy elkezdj belenyúlni a blogod kódjába, nem lesz lehetőséged minden módosításért fizetni egy profinak, így jobb, ha megtanulod, hogyan tudsz kóddal képeket középre rendezni, linkeket beszúrni, képeket linkelni. Töviről hegyire meg kell tanulnod HTML-ül? Nem. Nem állást fogsz keresni programozóként, hanem csak annyit kell megtanulnod, amennyi ahhoz kell, hogy értsd, mi van a posztjaid kódjában, ha megnézed őket HTML változatban, vagy hogy hol kell belenyúlnod a designod CSS fájljába, ha mondjuk nagyobb szünetet szeretnél rakni a fejléc és a tartalom közé és megváltoztatni a főcím betűméretét. Ha elérted ezt a pontot, hogy már megy a blogod, és elkezdenéd variálni, akkor ajánlom a CodeCademy HTML & CSS suliját (angol nyelvű).
7. Válassz képi világot a blogodnak!
Hiába a szöveg a lényeg, az első benyomása az embereknek akkor jön, amikor megnyitják a blogodat, és meglátják, hogy néz ki. Ezen segít egy jól megválasztott design (előző pont), illetve ha a blogposztokban is következetes vagy a képhasználatot illetően.
Milyen színek, formák inspirálnak? Mi illik neked a legjobban a témához? Személyes blognál abszolút menj el abba az irányba, ami téged a legjobban kifejez — ha halálfejes-szívecskés stílusban nyomod, hajrá. Ha pasztellszínes-bazsarózsás vagy, uccu neki.
A blogod képi világának meghatározásánál egyértelműnek hangzik, mégis fontos elmondani: ne használj jogsértő képeket — ha nincs saját fotód vagy képanyagod, akkor keress jogtiszta fotókat. Az, hogy “forrás: Google képkereső” vagy “forrás: Pinterest / We Heart It” nem számít igazi forrásmegjelölésnek, és megütheted vele a bokádat, ha az igazi tulajdonos megtalál és komolyan gondolja az őt megillető szerzői jogokat. De ne aggódj, nem csak vásárolni tudsz jogtiszta képeket (stock photo), hanem sok ingyenes jogtiszta kép is van a neten.
- Így keress jogtiszta képekre: royalty free pictures (ingyenesek és megvásárolhatóak is előjönnek majd, figyelj oda)
- Itt találsz ingyenes betűtípusokat a logódhoz: DaFont, FontSquirrel
- Itt találsz ingyenes, online képszerkesztő szoftvereket: Canva, PicMonkey, Fotojet.
- Ingyenes grafikus szoftver a gépedre: Gimp, Paint.NET
A fotózáshoz jó, ha van egy épkézláb fényképezőgéped, de sokkal fontosabb a technikánál a látásmódod, és az, hogy milyen hangulatot árasztanak a fotóid. Egy profi kamerát meg is kell tanulni kezelni, és az is időbe telik, úgyhogy nyugodtan kezdd “alulról” (belépőszintű kompakt fényképezőgéppel és / vagy a telefonoddal), és fokozatosan fejlődhetsz ezen a téren is. Ha van természetes fényed, az a legjobb. Ha beruháztál egy tükörreflexes DSLR gépbe, de nem tudod használni, ez esetben is barátod az internet: Digital Photography School (angol nyelvű).
FONTOS! Vannak műfajok, ahol bejön, ha minden stílusosan és ízlésesen elrendezett, de ha ez nem a te belső stílusérzékedből jön, hanem egy tanult, kötelezőnek érzett minta, nagyon kirakatnak fog tűnni. Kísérletezz bátran, de ha “leesik” rólad egy-egy trend, akkor hagyd, nem kell erőltetni! Ha személyes blogot írsz, és tényleg magadat adod, nem pedig egy kiretusált, nem is létező ideálképet, akkor még sokkal közvetlenebb is vagy és ez az, amit nem lehet megvásárolni vagy mesterségesen megalkotni. Úgy lesz igazán tiéd a blogod, ha megmutatod a valódi arcodat, a valódi énedet, a humorodat, és mindazt, ami téged alkot — ez tényleg egy önismereti, önfelvállalási folyamat, és ha készen vagy rá, nagyon jó meglepetéseket hozhat az életedbe. Sablonblogból tényleg sok van. A tiédre vagyunk kíváncsiak! :)
8. “Honnan szerezzek olvasót?” – találd ki, hogyan fogod elérni a közönségedet!
Sok “profi blogtanácsadó” azzal kezdi, hogy a jó blogpromóció az azon múlik, hogy a blogod indítása után azonnal regisztrálsz neki Facebook-oldalt, Instagram profilt, Pinterest oldalt, Tumblr oldalt, Twitter-fiókot, és mindenhova mindent posztolsz, hátha “lesz kapás”. (Legrosszabb esetben tőkével nem rendelkező kezdőket bíztatnak arra, hogy költsenek Facebook hirdetésre százezreket, csak úgy, átgondolatlanul, a vakvilágba bele, hátha lesz valami. Amíg nem tudod, hogy mit is hirdetsz, ne költs a hirdetésre, és később sem létszükség, mert lehet organikusan is bázist építeni, de ez egy másik téma. :))
Valójában nem kell kapásból minden social media oldalra regisztrálnod és beledöglened, hogy mindenhova rendszeresen posztolj valami újat és érdekeset. Ezzel ugyanis nem csak elaprózod a figyelmedet, de el is tereled a blogodról – könnyen az lesz a vége, hogy többet foglalkozol a social media jelenléteddel, mint azzal, hogy legyen is valami azon a blogon, amit promotálni próbálsz.
Úgyhogy én azt javaslom, hogy ha nem szeretnél, akkor egyáltalán ne regisztrálj a blogodnak új fiókokat. Ha pedig szeretnél, akkor csak egy-két felületet válassz ki magadnak, ami a leginkább logikusan illeszkedik a blogod közönségéhez. Például ha inkább vizuális témában osztasz meg anyagot, akkor az Instagram és a Pinterest lehet a barátod, a Facebook pedig jó kiindulópont, de ne fókuszáld minden energiádat a közösségi médiára.
Minden social mediánál fontosabb, hogy megragadd azokat, akiknek tetszik a blogod, és utána el tudd őket érni, ha új tartalmad van, tudj szólni, hogy “helló, itt van még abból, amit a múltkor is szerettél!” Ez a közösségi oldalakon egyre kevésbé valósul meg (vagy sokat kell érte fizetni), az e-mail viszont soha nem megy ki a divatból, éppen ezért én a hírlevelet ajánlom (és használom is nagy örömmel). A MailChimp 2000 feliratkozóig vagy havi 12 000 levélig ingyenes, ami rengeteg, teljesen elég ahhoz, hogy el tudj indulni, és kipróbáld magadat. Ez is egy nagyon hosszú és összetett téma, majd lesz még terítéken. :)
Készülj fel rá, hogy az elején sokáig nem lesz rengeteg olvasód, és lehet, hogy “rengeteg” később sem lesz. Egyik napról a másikra nem születnek csodák és “blogsztárok” sem, de éppen ezért fontos, hogy olyannal foglalkozz, amit akkor is szívesen csinálsz, ha a kutyát nem érdekli. :) Magadnak csináld elsősorban, te leld benne örömödet, és akkor extra ráadás, ha másnak is tetszik. Ez egyébként akkor is fontos szempont, amikor majd többen olvasnak, mert ők magadért olvasnak, nem azért, hogy kinek hogyan tudsz helyezkedni. Ha azt adod, ami benned van, akkor a blogod segíthet abban is, hogy fel merd vállalni önmagadat, és meg tudd mutatni, hogy ki vagy. Ez persze nem mindenkinek fog tetszeni, de olyat úgyse tudsz csinálni, ami mindenkinek tetszik. :) A blogod ezt is segít gyakorolni.
9. “Honnan tudom, hogyan teljesít a blogom?” – vezess statisztikát!
Nem is kell választanod. :) Google Analytics. Ingyenes, és rettenetesen bonyolult dolgokat is meg lehet vele csinálni, de alapból nagyon jó irányadó, hogy melyik cikkeid a legnépszerűbbek, honnan érkeznek a látogatók, milyen keresőkifejezéseket használtak, mennyi időt töltenek az oldaladon… Bármennyi lájkod lehet máshol, az igazi mértékadó mérőszám mindenképp az, hogy ki az, aki konkrétan el is látogat az oldaladra, és valóban fogyasztja a tartalmadat. A lájkszám torzíthat (pl. kamu lájkolók miatt), és nem is minden posztoddal éred el minden követődet. Az a tutibiztos, aki ellátogat az oldaladra — és utána csatlakozik a listádhoz.
A WordPress további előnye, hogy nagyon könnyen beköthető a Google Analytics, és mindenféle spéci widgetke is van hozzá. Ha most ezzel nem is akarsz elkezdeni foglalkozni, meg nem akarod elemezni, hogy mi történik, akkor is tedd be az Analytics kódot a honlapodra, hogy a kezdetektől mérje, amit mérni kell, és amikor majd eszedbe jut, hogy ránéznél, legalább lesz már egy adathalmaz, amit megvizsgálhatsz.
10. Hosszú távú szempont: A befektetés
A blogköltségek felső határa a csillagos ég, és ez nem túlzás. főleg, ahogy egyre népszerűbb leszel, és egyre többen olvasnak. A sok olvasót ki kell szolgálni — és nem csak a tartalomgyártásra gondolok, hanem a háttértárra is. Hosszú távon beléphetnek szerverköltségek, tárhelybérlés, különböző fizetős szoftverek megvásárlása — hamar összeadódik, és ezek csak a technikai kiadások. De nyugi, ez kezdőként téged még nem érint. Az induláshoz nem kell minden, és nem kell olyan szinten azonnal, mint egy profinak. Ne költs feleslegesen! A fenti ötletekkel költséghatékonyan és szinte ingyen blogot indítani. Azért csak szinte ingyen, mert az idődből mindenképp kell áldoznod majd a hobbidra: ki kell tanulnod új rendszereket, és DIY-módon megalkotni a netnek azt a szegletét, ami csak a tiéd. És ez lehet, hogy frusztráló és nehéz lesz, de pont attól fogsz neki annyira örülni, amikor végre sikerül! :)
Foglaljuk össze!
Mítoszok — ezeket felejtsd el
- “Rögtön kell profi arculat, stáb, kamera, egyedi logó, és rögtön mindent kell tudni.”
Ha hobbiból indulsz, nincs szükség erre. Ha nem hobbiból indulsz, akkor költs, amennyit még nyugodt lélekkel tudsz, de válassz prioritást, és ne a tetővel kezdd a házépítést. - “Csinálj olyan blogot, amilyen még nem volt, amire még nem láttál példát.”
A blogolás már nem új felület, de még mindig újdonság és folyamatosan alakul. Használd ki, hogy te alakíthatod olyanra, amilyenre jól esik. Ne plagizálj, de gondolj tovább ötleteket, tedd bele magad, és az egyediségeddel kitűnhetsz a tömegből. - “Senki nem kíváncsi rád, felesleges új blogot indítani”
Ha te szeretnéd, akkor nem az. Az internet demokráciája rád is vonatkozik, használd ki, ugyanúgy képviselheted magadat, mint bárki más. - “Csak akkor érdemes elkezdeni, ha rögtön sikeres leszel!”
Ne azért indítsd el, hogy majd másnap bombázzanak a szponzorok kihagyhatatlan ajánlatokkal (ha fognak egyáltalán valaha, az sem biztos, hogy olyan jó dolog), és ehesd a pogácsát a sajtótájékoztatókon, meg termékmintákról blogolhass. Ez is egy út, de hosszútávon nem biztos, hogy jól érzed majd magad rajta.
A profi blogoknak is megvan a létjogosultsága, és a hobbiblogoknak is ugyanúgy. És nem kell minden hobbiblognak “egyszer majd” üzletté alakulnia — nem csak akkor érdemes csinálnod, ha majd egyszer ebből akarsz élni. Én sem úgy kezdtem 2008-ban, hogy “na, hú, akkor ebből olyan karrier lesz, hogy csak na!” És nem, nem tudtam előre, hogy ez lesz belőle, nem is így indultam neki. Csak csináltam, ami jól esik, és folytatom, amíg jól esik. Egy blog minőségének nem az a mércéje, hogy főállásban írod-e. Sőt. Sokkal fontosabb, hogy hallasd a hangod!
“Jaj, de soknak tűnik!”
A fentiek egy teljes blogindítási folyamatot írnak le, de ez az összes lehetőséget jelenit, amit idővel érdemes átgondolnod, de nem kell rögtön az elején mindet. Az analízis-paralízis mindig jó halogatómódszer, de ne hagyd, hogy lebénítson! A legjobbat akkor teszed magaddal, ha valamennyit gondolkodsz az alapokon (mit, kinek, hol — ez a legfontosabb), aztán fogod magad és elkezded. Csak kezdd el. Legyen ronda, legyen “hű de nem profi” — mindegy. De a tiéd. A többi kérdést majd átgondolod menet közben. :)
Ne várj arra, hogy mindent elsőre tudj. Add magadat. Csináld azt, amihez értesz, és csináld örömmel. Adj magadnak időt, hogy beletanulj, és legyél kitartó, a változás és az eredmény nem egyik napról a másikra jön, de csak akkor lesz esélye jönni, ha te is beleteszed a munkát. :)
Ha a fentiek alapján kedvet kaptál ahhoz, hogy belevágj az új blogod elindításába, vagy alkalmaznád a fenti szempontok valamelyikét a már meglévő blogod tuningolására, akkor töltsd le az ingyenes gyakorlati blogtervezőmet, ami segít egy helyen összeszedni a gondolataidat és ötleteidet.
Neked melyik tipp volt a leghasznosabb a cikkből? Mi az, amit máris alkalmazni fogsz? Mi volt eddig a legnagyobb mítosz, ami visszatartott a kezdéstől? Írd meg kommentben! Ha pedig még kérdésed van, azt is írd meg bátran. :)
KKinga mondta
Köszönöm ezt a bejegyzést. :) Évekig írtam blogot, egyre ritkuló bejegyzésszámmal, kb. két éve abba is hagytam. Átköltöztem a social media felületeire, de nem jó, nem úgy jó és az idén nagyon foglalkoztat(ott), hogy újra csak a blog lenne az igazi. Ez az írás megerősített, hogy az lesz a jó, ha újra kezdem csak kicsit másként. :)
Szabó Andrea mondta
Igazán inspiráló, humoros, hasznos írás! Eddig sem a lelkesedés hiányzott, hanem az a konkrét útmutatás az induláshoz, amit itt megtaláltam. Most már sokkal nagyobb örömmel, és egy kicsit felkészültebben is vágok bele a nagy kalandba!
Köszönöm szépen!
Via mondta
Hajrá! :)
Ágnes mondta
Újra és újra visszatérek ehhez az írásodhoz. Nagyon köszönöm, belevágok.
Via mondta
Nagyon örülök, hogy segített! :)
Kincső mondta
Szia Via!
Ha az emlékeim nem csalnak, tavaly nyár óta van blogom, de nagyjából tizenkét bejegyzés után elment a kedvem a dologtól. Az utóbbi hetekben viszont újra megjött a kedvem a dologhoz. Mivel az élet túl rövid ahhoz, hogy ne csináljam azt, amit szeretek és ami örömet okoz, arra jutottam, hogy újra belevágok a dologba. Most konkrétan könyves bloggerként.
Szeretném megköszönni neked az összes posztodat, amik hihetetlenül sokat segítettek nekem az utóbbi hónapokban. Nyár eleje óta követlek és elküldtem a blogodat is a legjobb barátnőimnek, akik közül egy-kettő gyakori olvasóddá vált, de csak most jutottam el a kommentelésig. Egy szó, mint száz: köszi!
Üdv,
Kincső
Via mondta
Nagyon szívesen! :) ♥ Egy kalappal a bloghoz! Lesznek benne hullámvölgyek, de az nem jelenti azt, hogy abba kell hagyni. Néha csak kicsit újra kell gondolni a dolgokat.
És köszi, hogy ajánlottad a blogomat, mindig jól jönnek az új, jófej olvasók.
Réka mondta
Szia Via! Olyan jól jött a mai blogod irasod és utána ez. :)
Irok egy blogot jó reg óta, de már nem azzal a hévvel, mert egy csonkán abbahagyták, így azt gondoltam, hogy magyar körökben ez már nem trendi, de meggyőztél. Csakhogy arra jöttem rá, hogy valtanom kell. Eddig blogspot-on írtam és a saját írásomat nem tudtam megkeresni Google-lel, szóval hozzam így nem lehet oda találni, így az, hogy 30-40 olvasom van, egész jó ☺️ De szeretnék végre egy normális, saját blogot saját domainnel, de SEMMIT nem értek ehhez. Az se tetszik, hogy valakinek egy csomó pénzt fizetek, hogy csináljon nekem egy szép helyet, aztán ha valamit alakítani kell, újra pénzért kell kérnem, hogy olajon meg ezt-azt. Mindenképp szeretném én megcsinalni és megtanulni. Hol érdemes nekikezdeni? (Elsőre kényelmesebb lenne magyarul, de azért megoldom angolul is.) Tényleg az alapokkal kezdenem, mert az, hogy blogmotor meg kódolás, nekem ezek is újak. Pedig csak idén leszek 40 éves 😁
(A téma, a miért a kinek és a poszt tervek már készen, csak ezzel a technikával jött a fék…)
Baláti-Bredák Szandi mondta
Szia Via!
Teljesen véletlen ( ami nem létezik :P) , hogy Rád találtam. Épp annak szerettem volna utána nézni, mennyire olvasnak még az emberek blogot, mennyire jellemző rájuk, hogy még szánnak az olvasásra időt. Aztán tudod milyen a google… egyik cikk a másik után, aztán egyszer csak hopp, és Nálad kötöttem ki. Nem ismertem a blogodat, de azonnal beleszerettem. Elolvastam a bemutatkozásodat, aztán kikötöttem ennél az írásnál. Egyszerűen olyan, mintha magammal beszélgettem volna. Nagyon színpatikus, ahogy leírtad a blogindítás mizériáit. Kb. 8 évvel ezelőtt elkezdtem miniben blogolni egy szakítás után, de pont azok miatt a dolgok miatt, amiket itt írsz, abbamaradt. Kutya sem olvasta, talán 3 ismerősöm, és ezt kudarcnak ítéltem meg, illetve semmi koncepcióm nem volt. Most viszont határozottan tudom, mit szeretnék. Hogy valaki olvasni fogja-e a közeli ismerőseimen kívül nem tudom, de elkezdem. Novellákat irkálok a fiókomnak, onnan tenném fel a webre. Nyilván tudom, hogy nem egy divatos dolog , de bevettem a letojom tabit. Nem ragozom tovább, nagyon inspirálóan írsz! Köszönöm!
Via mondta
Szia! Örülök, hogy itt vagy!
Igen, a blogoknak abszolút van létjogosultsága! A legtöbb olvasóm még mindig a Google-ből érkezik (ahogy a Te példád is mutatja), a Google pedig nem indexeli a social media bejegyzéseket. Kiraksz 150 receptet, cikket, hasznos anyagot Instagramra, aztán nincs az az ember, aki visszalapoz, átlátja, megkeresi… Igen, szép és cuki az Instagram, igen, a Facebook is kecsegtetett az elején a nagy eléréssel, de egy csettintés, változtatnak az algoritmuson, és nem érsz el senkit. A honlapod a tiéd, az e-mail listád a tiéd, nem veheti el senki. Nagyon drukkolok, csináld, ha neked jól esik, már megérte! ♥
Nemes Melinda mondta
Évek óta tervezem a blog írást. Hogy mire vártam mostanáig? Jó kérdés! 😊 Nehezen vágok bele új dolgokba. Több mint egy hónapja itthon ülök, volt időm átgondolni/elgondolkodni munkáról, hivatásról, betegségről stb. 15 éve élek egy autoimmun májcirózissal, ami megtanított igazán élni, élvezni az életet és értékelni minden pillanatot. Munkám által, alapítványt vezetek, nagyon sok beteg emberrel és azok hozzátartozóival volt lehetőségem beszélni és úgy éreztem segítettem nekik elfogadni/feldolgozni a betegséget. A blog írással is ez lenne a célom. Megelőzni a betegséget, vigyázni az egészségünkre…. és ha mégsem sikerült, akkor megtanulni együtt élni vele.
Ritkán olvasok blogokat, ha bármi ötleted, javaslatod van, örülnék neki. 😊
A cikk nagyon hasznos volt, megfogadom a tanácsaidat, letöltöm a füzetet és megcsinálom!! 😁 köszönöm
Via mondta
Szerintem kezdd el írni, ami eszedbe jut. Írj össze tíz témát, aminek annak idején a legjobban örültél volna, ha valaki elmondja neked – ami megnyugtatott volna, segített volna, inspirált volna, és így tovább. Sok sikert! :)
Olga mondta
Útkeresésben vagyok. Kacérkodom a gondolattal, hogy blogot írjak. Ezért kerestem ötleteket, s javaslatokat a kezdéshez. Így találtam rá erre az oldalra. Köszönöm a tájékoztatódat, rendkívül hasznosnak találom.
Egy ideje nyugdíjasként élek, ami csak egy időpont, s nem “öreges” életérzés. Korosztályomat szeretném megszólítani. Még tépelődöm, hogy érdekel-e ez valakit.
Köszi a tanácsaidat!
Via mondta
Szia Olga!
Igen, vágj bele! Mutasd meg, hogy nem kell 50 felett elkezdeni ásni a koporsót. Szükség van rád. Csináld! :)
alexandra_prem mondta
Szia!
Nagyon jó a cikked, rendkívül hálás vagyok érte. Lenne két kérdésem (totál kezdő vagyok). 1. Ha találok egy képet neten, ami tetszik, hogyan tudok utána járni, hogy jogtiszta-e, használhatom-e?
2. Hogy tudok képbe beleírni? Mint a te fotóid alsó sarkában? Photoshoppal, PinkMonkeyval lehet?
Via mondta
Nézd meg a honlapon a jognyilatkozatot. Ha nincs szó arról, hogy milyen feltételek mellett használhatod, akkor ne használd. :)
Képre Canvával, PicMonkey-val is tudsz írni. De már egy csomó mobilos app is van, pl. Snapseed. :)
Betti mondta
Kedves Via! Elolvastam minden bloggal kapcsolatos bejegyzésedet. Sokat segített, így hát belevágtam én is. Köszi
Via mondta
Hajrá! :)
tiszagyongyver mondta
Szia Via!
Vicces, tényleg szó szerint ez játszódott le a fejemben a blogindítás ötlete után! Minek is hozzak létre egy n+1-ediket? :-) Aztán elolvastam az írásod és jópár hasznos tanáccsal gazdagabban nekiláttam, elindítottam :-) Köszönöm! üdv:
Gyöngyvér
Timi mondta
A névválasztáshoz, emlékszem, amikor a Kincsesfüzetet indítottam, teleírtam több oldalt magyar és angol nevekkel, mind olyan “meh”-nek tűnt… a Kincsesfüzet is. Végül az döntött az utolsó pár versenyző között, hogy mire nem dobott ki hasonló találatot a Google, de amúgy nem voltam valami elégedett a névválasztással. És most úgy szeretem! Itthon már csak Kincsesfüzi néven fut, mintha a kedvenc becézett kis óvodásunk lenne, és nagyon hozzámnőtt. :))
Teljesen egyetértek a domain kérdéssel is, egészen más érzet volt úgy blogolni, hogy már volt saját domain.
Hálás köszi ezért a cikkért, rám férne most egy kis friss lendület, letöltöttem a blogtervezőt, biztosan fogok tudni profitálni belőle! <3
Ó, és ami még eszembe jutott, a profit vs non-profit blog, hivatásos vs hobbi blogger kapcsán. Sokáig én is teljesen rá voltam görcsölve arra, hogy muszáj bevételt kipréselni a blogból, mert hát ez az álmom, az álmomnak pedig az életemnek kell lennie, ahhoz pedig vagy lottóötös kell, vagy profit. Austin Kleon: Steal Like an Artist című könyvében viszont nagyon megtalált egy gondolat. Hosszan ír arról, hogy milyen előnyei vannak, ha az ember "csak" hobbiművész – hogy ő maga is egy "unalmas fickó, heti negyen órás irodai munkával, egy kertvárosi házzal, egy feleséggel és egy kutyával", és mellette a szabadidejében művész. Hogy így, bár nem abból él, amit a legjobban szeret, de ezzel meg is óvja a művészetét, nem teszi kiszolgáltatottá a profitnak. Hogy ha a kutya sem fizeti meg vagy értékeli, akkor is kedvére alkothat és nem kell aggódnia amiatt, hogy nem elég jó a piacnak. Engem telibe talált ez a gondolat, heuréka-pillanat volt, hogy ez nem egy "vagy-vagy" szituáció, nyugodtan elkötelezhetem magam a blogom (meg a többi hobbim, kedvtelésem) mellett komolyan, de anélkül, hogy bármi terhet raknék erre a kérdésre.
Via mondta
Hasonlót vezetett le Liz Gilbert is a Big Magicben. :) Nekem is vannak hobbijaim, amik direkt nem kerülnek a blogra, mert onnantól munka-kategória lennének, és elfelejteném őket élvezni, annak meg mi értelme van! És a blogon is csak olyat csinálok, amit tényleg, őszintén szeretek, és ha valami nem esik jól, vagy nem érzem őszintének, akkor hagyom a fenébe.
missmargarita mondta
Ez a gondolat nagyon jól jött most, köszi!
Egy vívódás kellős közepén vagyok, és nem tudok dönteni, hogy mi a fontosabb: (nem rossz, de nem is az álom)munkával pénzt keresni és elegendő szabadidővel és energiával rendelkezni a hobbihoz – vagy olyan munkával rendelkezni, ahol kiélhetem minden kreativitásom, viszont ez esetben a hobbira már valószínűleg nem sok idő és energia marad. Eddig az első verzió nyert, de hetente visszatérő kérdés az életemben. De ez a gondolatsor most megerősített abban, hogy amit eredetileg elképzeltem (az első verzió :) ), az működhet jól. Szóval, köszi! :)
missmargarita mondta
Szia Via!
Nagyon szuper, hasznos írás, köszönjük szépen! Már vagy tízszer elolvastam és mindig ráakadok egy-egy újdonságra.
Épp egy személyes blogot készülök indítani a saját szórakozásomra, és van domain nevem is.
A wordpressen kezdtem neki, viszont úgy látom, hogy az ingyenes verzióval nem, csak a prémium csomagban lehet már meglévő saját domaint beállítani. Az ingyenes csomagban csak a wordpress.com-os nevet engedi primary domainnek beállítani.
Tudnál (vagy valaki tudna) ebben segíteni, hogy én bénázom, vagy tényleg így van-e? Ha így van, akkor nagyon szomorú leszek. És ez esetben akkor szerintem amíg valaki csak kicsiben indul, minimális befektetéssel, nem érdemes domaint vennie. :(
(Egyébként azt sem értem, hogy azt írja, hogy 13$-ért vehető meg ez az opció – amit még ki is fizetnék – azonban amikor továbbkattintok a vásárlásra, már csak a 99$/év Prémium csomag megvételét ajánlja fel. Miután próbálkoztam többször is és mindig ugyanez lett az eredmény, kellően ügyetlennek érzem magam. :) )
Nem nagyon ismerek más oldalakat. A wordpressen kívül van még jó blogolós oldal, amit tudtok ajánlani?
Előre is köszönöm szépen!
missmargarita mondta
Közben azt megtaláltam, hogy a 13$ az átirányítás funkció.
De sajnos a megoldáshoz nem lettem közelebb. :) (Jaj, olyan elesettnek érzem magam. :( :) )
Via mondta
Szia!
Én wordpressből soha nem használtam a nem .org-os verziót, úgyhogy ebben nem fogok tudni segíteni, nincs tapasztalatom benne. :( De szerintem ha nem tőlük veszed a domaint, bárki másnál át tudod irányítani az akármicsoda.wordpress.com-ra az új domainedet.
missmargarita mondta
Köszönöm a választ!
Én is ezen a megoldáson gondolkozom most, csak még nem jutottam oda, hogy kell. De remélem, ma megtalálom a tuti megoldást. :)
penya94 mondta
Nagyon motiválóan tudsz írni, köszi. :)
Nem idegesített fel, hogy fel is rakták ncore-ra?? :D Bár mondjuk ott egyértelmű, hogy azt a könyvet te írtad, csak beszkennelték. Az idegesítőbb talán, mikor úgy nyúlnak le valamit, hogy nem írják oda, hogy az kinek az ötlete is volt, vagy honnan származik az információ. Az ilyeneknél mit lehet tenni? Csak rászólni, hogy szedje le, és ennyi? Nincs semmi következménye, hogy csak úgy lenyúlja? o.o
Via mondta
Szólsz, hogy szedje le, és akkor leszedi és bocsánatot kér. Vagy pofátlan, és közli, hogy most mit pattogsz, ő ingyen reklámoz téged, még örülhetsz, hogy nem kér pénzt. És akkor elküldöd az anyjába és megemlíted az ügyvédi eljárást. :)
penya94 mondta
haha ez jó, köszi. :) Köszi mindenért. :)
penya94 mondta
Szia. :)
Kicsit hosszú lesz kommentem, de kíváncsi lennék a válaszodra. :)
Alapjáraton én szívesen indítanék blogot, én nyelvtanulással kapcsolatban, ahová saját magam által elkészített nyelvtani anyagokat, ötleteket raknék fel főleg. Szeretek ilyenekkel bíbelődni, és olyan jó érzés utána, hogy alkottam valamit. :)
Csak az van bennem ilyenkor, hogyha kirakom blogra, akkor simán le tudják nyúlni az én egyedi ötleteimet, amikkel ráadásul több órát szórakoztam. Szóval nem tudom, hogy hogy tudnám azt megoldani, hogy ne másolhassák le csak úgy, vagy egy pici változtatással azt, amit csinálok, mert most azért nem akarok órákat szöszmötölni ingyen, hogy aztán valaki még szépen le is nyúlja. :D Mert akkor már értéktelennek érzem magam, hogy nem is tudják, hogy azt én csináltam, és más lenyúlja az ötleteimet. Nem pénzt szeretnék keresni a bloggal, hanem csak azt szeretném, hogy segítsen az oldalam másoknak úgy, hogy ne legyen aztán csak úgy lekoppintva. Az ilyen anyagokat akkor már meg tudnám tartani magamnak, és különórákon ki tudnám adni, amikért még pénzt is kapnék.
A másik nagy dilemmám, hogy manapság nehéz egyedit alkotni feladatlapok terén (vagy csak lehet én érzem úgy :D), gondolok itt pl. rendhagyó múltidejű igékre. Van ezeknek egy csoportosítási lehetőségük, amiken keresztül sokkal egyszerűbb megjegyezni őket. Erre a rendszerezésre németből nem rég jöttem rá, és ahogy nézelődtem neten, pont szembe is találkoztam egy hasonló csoportosítással, azóta meg még feladatlapokkal is hozzájuk. Így jön a kérdésem, hogy hogyan tudnám azt elkerülni, hogy ne legyen plágium, mert nem tudtam arról, hogy xy helyen már leírták azt, amit most én írok? Úgy, hogy közben én azt hittem, hogy azt még senki más nem találta ki, csak én. :D
Az is elképzelhető, hogy később tanárként a blogomra irányítanám a diákjaimat, hogy segítsem őket az anyagaimmal. :) Viszont ehhez az is kell, hogy tényleg meglegyen az a hatás, hogy ez az én ötletem, és senki más nem koppintja. :D
Köszi előre is a választ és segítséget. :)
Via mondta
Nem tudod megakadályozni, hogy lemásoljanak. Benne van a pakliban, hogy megtörténik.
De tudod mit nem tudnak lemásolni?
1. Azt, hogy önállóan kitalálsz új dolgokat. Ha a “maradékaidat” eszik, és csak mögötted loholnak, akkor igazából sosem érnek utol.
2. Az egyéniségedet. Mert te egy személy vagy saját stílussal, ami miatt emberi kötődés alakulhat ki, valódi értéket közvetítesz. Aki másol, nem meri felvállaln magát. Mi alapján bízzon benne az ember? Hosszú távon le fognak kopni mellőle. Ha belerakod a saját személyiségedet, történetedet, tapasztalatodat, humorodat, stílusodat, akkor a “régi” vagy “már más is megírta” témák is egyedi hangot kapnak. Lehet, hogy valakinek pont ez jön be.
3. Hogy kitartó vagy. Mert ha másolnak is, hamar rá fognak jönni, hogy ez mocsok nagy meló. A másolós emberek alapból lusták. 1999 óta készítek saját tartalommal egyedi honlapokat. Mindig volt másolóm. Most már tudom, hogy azt kell kérdeznem ilyenkor magamtól, mikor nagyon felhúzom magamat: hol lesz ő két év múlva? Mert én még itt. Képzeld, egyik kopírozó-oldal sem létezik már. :)
A legjobb anyagaidat amúgy nyugodtan áruld pénzért a neten is. Ha nem csak a pdf-et osztod meg (ami ugye kimehet ncore-ra – a könyvem is kinnvolt a megjelenése másnapján szétvagdosva, rondán bescannelve – ezt nem lehet megakadályozni!), hanem adsz hozzá Skype konzultációt, pakk, egyedi tartalom, hozzád kötődik.
Írj, ne fogd vissza magad emiatt. Fognak lopni. Szólj nekik, hogy ez nem kóser, de ne rugózz rajta sokáig. Csináld tovább. El fognak tűnni. :)
Andru mondta
Ezzel kapcsolatban nekem is felmerült most egy kérdés. A honlapod alján látom mindig, hogy Copyright meg hogy minden jog fenntartva. Ezeket én is kitehetem? Vagy kötődnek valamiféle “adminisztrációhoz”?
Via mondta
Az alapvető szerzői jog mindenkit megillet, a magyar törvények értelmében is. Ha létrehozol valamit, az a tiéd. Az első pillanattól fogva.
Ha ezen kívül be akarsz jegyezni valamit, az külön kör (pl. trademarkot vagy effélét). De ha fotózol vagy írsz, arra érvényesek a jogaid. Kivéve, ha lemondasz róluk, pl. olyan alkalmazáson keresztül osztod meg a képet, aminek a szerződési feltételeiben az szerepelt, hogy az alkalmazás tulajdonosa jogot formálhat a rajta keresztül közölt képre, és azokat engedélyed, hozzájárulásod nélkül értékesítheti.
Ezért érdemes saját szerveren saját felületen keresztül csinálni a dolgokat, mert akkor nincs senki feletted, aki lefölözi a munkádat. :) (És nem is azon múlik a fennmaradásod, hogy az adott felület vagy szoftver mikor megy csődbe.)
Ridita mondta
Nekem nagyon tetszik ez a poszt és igazán jókor is jött. Örülnék annak, ha többet írnál arról, hogy hogyan készítsünk szép fotókat, montázsokat, képeket a blogra, hiszen amit mi magunk készítünk az biztosan jogtiszta és eredeti is. Nekem a fotózás úgy-ahogy megy, de a többivel nehezen boldogulok, pedig biztos vannak erre trükkök vagy neten is elérhető programok.
Via mondta
A cikkbe is linkeltem a Fotojetet és a Canvát, nézd meg őket! :) Pont erre valók.
Móni mondta
Szia Via!
Már régóta meg szeretném Tőled kérdezni, hogy hogyan kell, ill. mivel lehet arcképeket körbevágni, mint ahogy a Tied van jobb oldalon fenn a blogüdvözlőben?
Köszi, ha segítesz?
Ui.: nagyon tetszik a blogod, látszik, hogy sok munkád van benne, beleteszel apait-anyait. :)
Via mondta
Szia!
Próbáld ki a Canvát! :) Itt írtam róla: https://www.urban-eve.hu/2014/03/27/designra-fel-ingyenes-online-grafikus-programok/
Köszi, hogy itt vagy, örülök, hogy tetszik a blogom! :)
Móni mondta
Köszi, meglett a körbevágós sablon.
Kapusi Adrienn mondta
Ez igen! Totál jó! Most kezdem el megtanulni használni! Van a Facen egy csoport, ami az eredményes online hálózatépítés keretén belül erre is megtanít, ha akarod.
nvcs mondta
Engem az érdekelne, hogy hol érdemes domain nevet regisztrálni? Illetve hogy mekkora tárhely kell egy blognak?
Nekem most google bloggeres blogom van, de kezd egyre komolyodni úgyhogy be szeretnék ruházni egy saját domainra.
Egyébként köszi a cikket, hasznos volt :) Én kb. 13 éves korom óta blogolgatok, volt már vagy hatszáz oldalam, az egyikkel egész sokáig jutottam (16-18 éves koromban). Egy fél éve ismét elkezdtem ennek a hobbimnak hódolni és nagy meglepetésemre az embereket érdekli, amit csinálok! Mindig feltölt energiával egy-egy pozitív megerősítés és jó olyasmit csinálni, amiben jó vagyok :) Te vagy egyébként a naaagy példaképem, hogy hogyan kell profi szintre emelni a hobbidat. Remélem egyszer nekem is sikerül – ha nem is feltétlen a blogolásban, de azzal együtt :)
bongyorka mondta
Nekem sosem volt indíttatásom a blogolásra, de még így is rendkívül érdekes volt olvasni ezt a cikket! :)
Hajrá minden új blognak, ami ennek a cikknek a hatására indul el :D
Stella73 mondta
Annyira jól összefoglaltad Via! Köszönöm, hálám üldözni fog ;) A gyerekeim óvodájában az óvodai csoportoknak csinálok egy-egy blogot, de ez csak arra van, hogy a szülők és az ovi kommunikációját segítse, és így nem is nyilvános .
Ezen fellelkesülve elkezdtem (volna) egy saját blogot, de nem láttam át ennyire jól a teljes folyamatot. Bár a felületet elkezdtem kitalálni, de privát maradt, mert nem haladt semerre. Most már látom, hogy miért :) Szóval újratervezés indul!
Via mondta
Sok sikert! :)
Stella73 mondta
Még csak annyit, hogy egyébként vártam a blogolós online tanfolyamot is és meg is leptél ezzel a szuperhasznos cikkel!
Köszi még egyszer! :)
Martacsi mondta
Igazából az urban-eve.hu -legalábbis számomra- olyan, mint egy gyönyörű és tartalmas színes újság, csak még jobb, egyrészt, mert a gyönyörű és tartalmas színes újságok általában havonta szoktak megjelenni, itt pedig hetente többször vannak friss írások, másrészt nem kell külön polcot szentelni a kiolvasott magazinoknak, mert a gépen elérhető az összes megjelent írás. (És persze az is fontos, hogy közvetlenül a szerzővel is lehet “beszélgetni” a cikkről.)
Egy barátnőm szokott nagyon jó cikkeket írni, de nem nagyon talált újságot, aki közreadná, pedig sok ismerőse olvassa szívesen. Eddig e-mailben szokta a cikkeit az érdeklődőknek megküldeni, de pár hete javasoltam neki a blogindítást, épp az urban-eve.hu-t mondtam neki példaként. Most pedig jól el is küldtem neki ezt a sok jó tanácsot, nagyon örült!
Via mondta
Hajrá!! :) Ha beleteszed a munkát és az időt, egy printmagazin forgalmának többszörösét tudod elérni egy jól felépített online felülettel.
Erika88 mondta
Köszönöm szépen ezt a részletes leírást, nagyon hasznos! Nem akarok senkit megbántani, de vannak, akik ilyen infókat 20e Ft-os tanfolyam alatt árulnak el. :( Via, szerinted ha kézműves vagyok, és a vásárlóimnak írnék, milyen témákról legyen szó? Köszönöm még egyszer!
Via mondta
Van létjogosultsága a tanfolyamoknak is, ha ezen kívül haladó infókat vagy gyakorlati dolgokat is megtanulsz, ami pedig felbecsülhetetlen, az a személyes kézenfogás, testreszabott tanácsadás valaki olyantól, aki megcsinálta (és nem csak elméletben kitanulta és mondja az okosságokat).
Aki az alapokkal sincs tisztában, az nem biztos, hogy kapásból be tud vagy be akar fizetni ilyesmire. Nekem ez sok időt spórol, hogy mostantól az abszolút kezdőknek van egy linkem, és nem kell egyenként ugyanazt az e-mailt megírnom heti tízszer. :)
Kosarat fonsz, agyagozol, ékszereket készítesz, babákat varrsz? A kézműves sok mindent jelenthet. :) Milyen környezetbe illenek a tárgyaid? Tudsz-e velük divatösszeállításokat, lakberendezési szetteket, recepteket bemutatni? Milyen szituációban használnák a vevőid azt, amit tőled vesznek? Esküvő előtt állnak? Szülni fognak? Környezettudatosak? Mi a fontos nekik? Beleillesz-e te abba, ami nekik fontos? Gondolkozz a fejükkel. Egy jó vállalkozó empatikus, ami pont ezt is jelenti. :)
Erika88 mondta
Az a helyzet, hogy ezeken a tanfolyamokon alap információkat tudtam meg, kevés gyakorlati ismerettel, sok ismétléssel és jól tálalt semmivel. Nem mondok direkt nevet, nem is tartozik ide, de Te is biztosan ismered.
Agyagozom használati tárgyakat (konyhai eszközök, váza, stb) :) Be tudom őket tenni és illenek is egy természetes közegbe, amik esetleg egy képen jól mutatnak (mehet az instagramra), de nem tehetek/tudok feltenni mindig képet, leíró szövegek is kellenek, ezzel vagyok bajban.
Szerintem manapság kevesen akarják a tudásukat ingyen közreadni, de még ha fizet is az ember, úgy érzi alig kapott valamit. Nagyra becsülöm benned, hogy jó szándékkal segíteni szeretnél a kezdőkön, és bár biztos Te ennél sokkal többet tudsz a témáról, a kezdőknek ez nagy segítség.
Via mondta
Mehet pl. egy recept, amit mellékesen a konyhai eszközöddel fotózol be. :) Vagy terítékek, tavaszi virágcsokor-ötletek (a te vázáiddal), és így tovább. Ezekről írni is lehet, a kép mellé.
Mena mondta
Erika, engem pl. érdekelnének háttérinfók is. Mi inspirálta az adott darabot, honnan jött a motívum, milyen szituban találkoztál először hasonlóval, ami megtetszett (vagy épp nem találkoztál, ezért készíttetted el), alkotás közben gondoltál-e valakikre, akiknek az a darab különösen hasznos lehet… akár még olyan apróságok is érdekesek lehetnek, hogy pl. milyen zenét hallgatsz munka közben (vagy miért nem hallgatsz zenét), milyen a munkaállomásod (ki nem szeret kreatív sarkokról fotókat nézegetni irigykedve?!), stb. Ez persze csak az én szubjektív és gyors ötletelésem, de gondolkodhatsz akár efféle irányban is :) És persze amit Via írt, az is mind szuper! És a jó képanyag tényleg nagyon figyelemfelkeltő lehet… :)
Dorcsa mondta
Én annak örülök nagyon, hogy megemlítetted, hogy mennyibe kerül egy domain név és hogy amúgy minden hobbinak vannak költségei. Engem anno a párom beszélt rá, hogy legyen rögtön saját, .hu-s domainem, mert az úgy professzionális, és attól én is annak fogom érezni magam – ami egyébként igaz is volt, és jellemzően mások részéről is ez volt az egyik leggyakoribb reakció. A másik természetesen az, hogy “te ilyenre költesz?”, amire kb. azt válaszoltam, amit te is leírtál. Persze, mint nagyon sok mindent, a blogolást is el lehet kezdeni nulla befektetéssel, de ha beleszeretsz egy hobbiba, akkor előbb-utóbb úgyis költeni fogsz rá – én örülök, hogy már az elején megtettem :)
A mítoszok lerombolásának is külön örültem, szerintem sokaknak jól jön az elején a bátorítás :))
Via mondta
Annyi mindenre lehet költeni! Repülőgépmodellekre, egy újabb cserepes növényre, egzotikus fűszerekre, egy jobb futócipőre… És mindnek tök ugyanúgy van létjogosultsága, ha valaki azt szereti csinálni és neki az fontos. :)
Nóri mondta
Ami legjobban megfogott, az az, hogy ne várjak csodát pár hét után :) És hogy nagyon becsüljem a tényleges olvasókat.
És egy ideje gondolkozok a domainen, lassan beadom a derekam :) És nagyon örülök a hírlevél felületnek :)
Köszi mindent! <3
creativvita mondta
Csatlakozom azokhoz, akik szerint gondolatolvasó vagy!
A múlt héten indítottam egy blogot a kreatív(nak tartott) alkotásaimról. Hasonló gondolatokat pörgettem végig magamban, köszönöm, hogy megerősítettél!
Via mondta
:) Elárulod, hogy miben erősítettelek meg? Kíváncsi vagyok! :)
creativvita mondta
Hogy nem kell elsőre tökéletesnek lennie, lehet folyamatosan alakítani és egyszerűen hobbiként és lehet írni.
Via mondta
Így van! :) Az enyém se tökéletes még és én is folyamatosan alakítom, pedig már eltelt nyolc év… :) Mindig pofozgatom, a legjobb képességeim és tudásom szerint megcsinálom, amit meg tudok, és ha tanulok és fejlődöm, és tudok jobbat, akkor majd megcsinálom! :)
Én mindig úgy gondolok rá, hogy ez itt az én játszóterem, nem szólhat bele senki, hogy mit csináljak, de éppen ezért nem is lehetnek elvárások, hogy milyen legyen, lehet olyan, amilyen épp lenni tud, se jobb, se rosszabb, csak épp elég.