Van néhány tennivaló, ami abba a típusba tartozik, hogy kitalálod, megcsinálod, és kész, örülhetsz.
A takarítás nem ez a kategória.
Mire megcsináltad, szinte kezdheted is elölről. Soha nincs vége, de ez nem is baj: ha a tiszta lakásod nem koszolódna be, hanem takarítás után úgy maradna, az azt jelentené, hogy nem élt benne senki. Nem ettetek, nem pakoltátok tele a mosogatót, nem trappoltatok be a lakásba egy kirándulás után sáros lábbal, nem ugrált a kutya örömében, hogy hazajöttetek, nem kellett ruhát mosni, nem játszottatok, nem éltetek.
Folyamatos rend és tisztaság csak ott van, ahol nincs folyamatos élet, vagy ahol folyamatos takarítás van. Utóbbinak a folyománya viszont megint csak az, hogy nincs rendes élet. Hiszen az is szorong, aki nem tud kényelmesen otthon lenni és letenni egy poharat az asztalra, meg az is, aki folyamatosan sikál és rámol, hogy egy kanál se legyen ferde az evőeszközös fiókban.
Én azt mondom újfent, hogy arany középút: egy lakás legyen élhető, azaz ne kelljen vegyvédelmi maszk & Köjál engedély (tudom, már ÁNTSZ, de a Köjál viccesebb szó :D) az otthon tartózkodáshoz, és ne is kelljen azon izgulni, hogy bármelyik percben betoppanhat a Szép Házak fotózni és jaj mi lesz, porcicák kergetik egymást az ágy alatt.
A két véglet között is vannak verziók, a feladat annyi, hogy elhelyezd magad a skálán, és kitaláld, hogy neked melyik az élhető. (Neked, és nem az anyósodnak meg a szomszéd Marikának meg a bezzegagyurifeleségének, meg különbenisatévébenagwynethpalthrow-nak.)
Szóval akkor definiáljunk.
Élhető =
- kényelmesen, biztonságban vagyok otthon
- az otthonom feltölt, nem okoz szorongást
- nem kell kapkodnom, ha keresek valamit
- nem okoz stresszt az, hogy reggelente megtámadnak a sálak a szekrényből
- nem vagyok a takarítás rabja, hanem helyette jut időm arra, ami nekem fontos
A formula ennyi:
- Nemet mondok — a “hogyan legyen több időm” alaptézise. Nemet lehet mondani az elvárásoknak. Nemet lehet mondani az irreális, értelmetlen “de mindig így csináltuk, bezzeg a nagyanyám” típusú feladatoknak. És lehet nemet mondani mindannak, ami csak lopja az időt, energiát, de feltöltődést, értéket nem hoz.
- Delegálok — mert ez itt nem a mártírképző :) Nem kell egyedül csinálnod. Ha a koszolás közös volt, a takarítás is legyen közös. És lehet segítséget is kérni (alkalmanként, hetente, havonta; ahogy szükséged van rá!), mint ahogy a karácsonyi tehermentesítésnél is írtam már.
Ez rövid, ámde annál bonyolultabb, hiszen egy csomó belső küzdelemmel járhat (ki mit fog gondolni, ezt nekem egyedül tudnom kéne, stb. stb.). De mantrázd nyugodtan, mert nem csak a házimunkában, hanem az életed összes területén hatalmas szolgálatot tesz, ha tudsz nemet mondani és nem mindent vállalsz magadra. Ha nagyon akarsz újévi fogadalmat tenni, szerintem az legyen ez. :)
Itt jön képbe a zónázás!
A zónázás egy fokozatos, fázisokra bontott takarítás-rendszer, ami segíti szinten tartani a rendet és a tisztaságot – nincs többet kiégés, tűzoltás és kapkodás.
Hogyan működik egy élhető házimunka beosztás?
Nagyon röviden ennyi az egész:
- Felosztod a lakásodat 5 területre,
- írsz hozzájuk teendőket (mit kell kitakarítani nagyjából havonta az adott területen),
- mindegyikhez rendelsz egy-egy hetet a hónapban (és lehetőleg hagyd szabadon a hétvégéket, ünnepnapokat),
- aztán minden héten az adott területhez tartozó teendőlistán haladsz, ahogy épp időd engedi.
És a legjobb: a zónázás során nem tudsz lemaradni, hiszen körbe-körbe haladsz — ha kimarad 1, 5, 10 vagy 50 nap, az sem gond, mert bármikor folytathatod úgy, ahogy neked jó. Nem kell igazodnod semmihez, hiszen ez a te rendszered. :) Minden hónapban szisztematikusan körbemegyünk a lakáson, és kis lépésekben végigtakarítjuk az összes területet attól függően, hogy mikor mennyire van időnk, kedvünk.
Mindez segít abban is, hogy lásd, reálisan mennyi feladatot kéne megcsinálnod egy héten. A zónázás nem hagyja, hogy túltervezz, belefér az is, ha valami kimarad, és mivel egy egyértelmű feladatokról van szó, szépen oda lehet tolni a kedves lakótársak orra alá, hogy na, akkor mindenki szépen válasszon teendőt magának, és uccu neki. :)
Ha a fenti gombra kattintasz, elküldöm neked az aktuális éves zónatáblázatot, és a kinyomtatható zónalistákat is, ahova feljegyezheted az adott helyiségek teendőlistáját, amikkel a megadott heteken haladhatsz.
De van egy új módszerem is, ami segíthet elsajátítani a zónázást. Ez pedig hasznos lehet akkor is, ha még soha életedben nem zónáztál, akkor meg különösen, ha úgy érzed, hogy nem úgy haladsz a zónázással, ahogy szeretnél. A két táblázatot kombinálva még jobban átláthatod a tennivalókat!
Új zónatáblázat: leíró & nem előíró
Sokan sokféleképpen próbáljuk beosztani az időnket, és mindenkinek más logika jön be. Van, akinek tök jól működik az, hogy előre beírja a naptárba, hogy márpedig minden hónap harmadik hetén a fürdőszobát sikálom, és aztán az úgy is lesz, és akad olyan is, aki ettől teljesen befékez, vagy akármennyire is szeretné, hogy így legyen, nem jön össze, helyette viszont jön a bűntudat. Ebből aztán sehogy nem lehet győztesen kikerülni, úgyhogy ehelyett álljunk máshogy a problémához!
Ezért készítettem egy külön zónatáblázatot, amin a haladást lehet vezetni. A trükk az, hogy nem előíró, hanem leíró módon kell használni a táblázatot. Tehát ne azt írd be, hogy mit mikor kéne megcsinálnod, hanem hogy mi az, ami már megvan!
Így hatékonyan tudod átlátni, hogy mi a következő lépés, és a cselekvésre tudsz fókuszálni, nem arra, hogy már megint mi maradt ki, pedig előre eldöntötted, hogy úgy lesz, és nem úgy lett, jaj.
A házimunka beosztás táblázat, ami működik is
Hogyan működik? Felülre írhatod a helyiség nevét, a bal oszlopba pedig az oda tartozó feladatokat (alias a zónalistádat). A mellette levő oszlopokban pedig vezetheted, hogy adott teendő melyik hónapban volt meg. Ha pedig kimaradt, azt is látod majd az üres rubrikákból. :) Így könnyen el tudod dönteni, hogy mi az, ami már esedékes (ha esetleg a helyiség állapotára ránézve nem tudod eldönteni, hogy aktuális-e egy felmosás — általában azért ez nem szokott gond lenni).
A hónapok alatti rubrikákat többféleképpen használhatod, erre mutatok is most egy kis illusztrációt. (Nyilván a tetejére a mostani évszámot írod majd. :) )
- Az első és legegyszerűbb, ha egyszerűen csak egy pipát teszel bele: igen, januárban megvolt az adott feladat. A fenti táblázaton látszik, hogy a mosogatógép januárban ki lett tisztítva.
- Még pontosabban tudod vezetni a táblázatot, ha nem egyszerűen pipákat teszel oda, hanem beírod azt a napot, amikor megcsináltad a feladatot. A fenti példában a kamra átnézéséhez írtam így egy számot. :) Ebből látszik, hogy a kamra január 15-én ki lett szortírozva.
- Ha pedig minden hónapban többször van szükség az adott tennivalóra, akkor rajzolj a rubrikába egy keresztet, mindegyik kis négyzet egy hetet jelent, és ebben tudod vezetni (akár pipával, akár számokkal), hogy mikor volt meg az adott feladat. A fenti példán a felmosást írtam ilyenre, de természetesen ahhoz a tennivalóhoz válaszd ezt a technikát, ami neked egy adott helyiségben havonta egynél többször szükséges. :)
- A zónatáblázatban könnyen vezetheted azokat a tennivalókat is, amiket nem havonta, hanem ritkábban szeretnél végezni. A fenti példán ez a mosogatógép tisztításánál látszik jól. :)
A kinyomtatott táblázatokat tarthatod egy mappában (A5-ös méretben le tudod fűzni az L-es filofaxodba vagy az A5-ös kontrollmappádba), ahol mindig rá tudsz nézni, de az adott helyiségben is kitűzheted pl. az ajtó belsejére, ha ez neked jobban segít. Amikor egy adott zónában jársz, akkor nézz végig a teendőkön, láthatod, hogy melyik mikor volt legutoljára elvégezve, és válassz ki egy olyan tennivalót azon a héten, amikről úgy gondolod, hogy fontos lenne újra elvégezni! :)
Ha szükséged van egy kis extra segítségre az emlékeztetéshez, használd a mobiltelefonodat! Állíts be magadnak egy ismétlődő emlékeztetőt, ami hétfőtől péntekig egy adott időpontban elkezd visítani (olyan időpontot válassz, amikor általában otthon vagy, és ráérsz arra, hogy foglalkozz a takarítással vagy a rendrakással). A szöveg lehet valami ilyesmi: “Melyik zónában vagy most? Válassz egy tennivalót, ami ma meg tudsz csinálni a listáról!” Nem kell semmi spéci app, a sima ébresztőórás emlékeztető is bőven elég. A munka nagy része úgyis az, hogy megcsináld! :)
Bónusz tipp – Vezesd a projektjeidet a zónatáblázatban!
A fenti táblázatot és technikát nem csak takarítással kapcsolatos feladatokra használhatod! Vezethetsz rajta edzéseket, hobbikat, vagy bármilyen célt, amiért dolgozol. :)
Az alapoktól újraépítenéd a hozzáállásodat a háztartáshoz? Próbáld ki a 30 napos rutinkiépítés tréninget!
A zónázás egy önmagában is használható módszer, de ha az idén az egyik célod/fogadalmad, hogy többet teszel magadért és könnyíted a terheidet, akkor a figyelmedbe ajánlom a 30 napos rutinkiépítés tréningemet. Ez a teljesen ingyenes 30 napos e-mailes tréning segít ésszerűen egyben tartani az életedet anélkül, hogy folyton takarító biorobot lennél. A folyamat célja pedig, hogy úgy lehessen rend az otthonodban, hogy közben ne őrülj meg a kötelező takarítástól, és soha többet ne legyen gond, ha kimarad 1, 5, 10 vagy 50 nap. Ha van kedved hétfőtől elkezdeni a rutinkiépítést, kattints ide:
Olvasd el ezeket is!
- Best of zóna, ha nyaralás vagy ünnepre készülődés miatt nem fér minden az idődbe, és kevesebb időd van az adott hónapban. Ideális Karácsony vagy a tavaszi szünet előtt, amikor te is szeretnél pihenni.
- Mit csinálj, ha nem elég az 5 terület, mert nagyobb a lakásod? Próbáld ki a vegyes zónákat és a 2 hónapos kört!
- És ha túl lassú ez a tempó, mert szorít az idő — így takaríts intenzíven kiégés nélkül.
Az összes zónázós cikket és a teljes menetrendet itt találod, külön már nem fogok szólni róla, hogy mikor hol járunk — felül az Otthon -> Takarítás -> Zónázzunk! menüpont alatt mindig eléred az összes bejegyzést –, de kapcsolódó cikkeket továbbra is írok, ha olyanom van. :)
kisniky mondta
A falra szeretném kirakni a zónalistámat, hogy szem előtt legyen és keresgéltem ötleteket, találtam egy ilyet, szerintem jópofa :D
https://hu.pinterest.com/pin/550424385692131078/
mrsfractal mondta
Nagyon tetszik az új zónatáblázat :)
freyya mondta
A zónázásnál milyen időigényű tennivalókra érdemes felosztani a helyiségeket? Nektek mi vált be jobban? Hosszabb lista pillanatok alatt teljesíthető dolgokkal, vagy rövidebb, de olyasmikkel, amihez azért kell 15-20 perc? Például ha egy szobában polcok vannak, egyszerre törlitek az összeset, vagy polconként listázzátok?
Ridita mondta
Nagyon tetszik az egész program, de a 30 napos tanfolyam után közel egy évbe telt, mire gördülékennyé vált nálam a zónázás. Én az egyes zónákba tettem havi és negyedéves teendőket is. Próbálkoztam azzal, hogy az összes zónát megcsináljam egy hónap alatt, de valahogy sosem jött össze. Végül arra jutottam, hogy minden zónára egy hetet szánok, és hetente két délutánra is betervezem a zónázást. Így nem kerül ugyan minden sorra havonta, de évente tízszer mindent alaposan áttakarítok és még két hét vakációra is jut időm. Összességében heti négy órát töltök most takarítással és rendrakással, de ebben már a reggeli és esti hotspot és turbó törlés is benne van. Akkor jöttem rá, hogy jó úton vagyok, amikor már az anyukám is megjegyezte, hogy milyen szép rend van nálam, akármikor toppan be hozzám. :-)
Via mondta
A heti négy óra nagyon szuper! És ha élhető és bírod, akkor a legjobb. :)
Dorka mondta
Új házba költöztünk, úgyhogy hamarosan aktuális lesz a zónázás! Itt igazán hosszú távra tervezünk, nagyon szeretném olyan klassz (saját)álomotthonná alakítani, és most úgy érzem, az erőm is megvan hozzá. Szóval ha végzünk a kipakolással, akkor jön egy hatalmas szortírozás, és amikor a dolgok a helyükre kerültek, ismét zónázok, és jöhet újra a 30 napos tréning! :)
A bejegyzés nagyon tetszett, nekem most az az egyszerű ötlet jött a legjobban, hogy a zónák teendőlistáit az ajtóra is kitehetném… milyen kézenfekvő, mégsem jutott eddig az eszembe. A kontrollmappa nekem sem nagyon működött, jobb szeretem, ha a szemem előtt vannak az ilyen dolgok. Köszönöm az ötletet! :)
Anahita mondta
Honnan tudtad, hogy pont erre van szükségem!?!?! :D
Leíró és nem előíró! Én vagyok a tipikus esete, annak amit írtál:
“akad olyan is, aki ettől teljesen befékez, vagy akármennyire is szeretné, hogy így legyen, nem jön össze, helyette viszont jön a bűntudat” … Köff! :*
londonlany mondta
Ja és ez a leíró táblázat szuper, tuti, hogy valamire használni fogom, csak még nem tudom mire, itt motoszkál bennem, de majd előugrik magától :D
londonlany mondta
Onnan látszik, hogy ez a zóna rendszer nagyon jó, hogy mindig lehet egyet csavarni-alakítani rajta, hihetetlen rugalmas. Én pl. csinálom a napi rutinokat a fly ladyből, de teljesen személyre szabva, hotspotolnom pl. egyáltalán nem kell, mert nem vagyunk kupacolós típusok. A heti rutinokat is személyre szabtam, pl. nem takarítok minden héten autót, mert nem eszek benne, nem koszolódik el annyira. A táskámban is folyton rend van. A zónákra pedig már tulajdonképpen rá sem lehet ismerni. Nekem elég nagy a ház, ezért öt zónával ÉS az én időbeosztásommal nem működött, alig tudtam haladni valamivel, frusztrált. Úgyhogy 10 zónát csináltam. Ebból kettőt úgy hívok, hogy vegyes zóna, ezek olyan dolgok, amikre minden hónapban egyszer szeretek sort keríteni, tehát nem helyiség függő. A maradék nyolc zónából hetet elvittek a helyiségek, és maradt egy, amit “kimaradt” zónának hívok, ilyenkor olyasmit csinálok, a tíz zónában kimaradt, de fontosnak gondolom. Ezzel a beosztással én nem nézem, hogy mikor van elseje, 10 hetente fordul és kész. Mivel sok a zóna, rövidek a zóna listák, tehát belefér az időmbe. A kontroll mappa nálam pl. egyáltalán nem működött, nekem egyben kell látnom a dolgokat, (ezért is fontolgatom most pl. personalról A5 filofaxra váltok, mert szerintem az áttekinthetőbb). Szóval az IKEÁ-ban vettem egy montázs képkeretet, amire 8 kép fér, megcsináltam a zónalistáimat kép méretben és betettem őket a keretekbe. Így egyben látom pipálva, hogy melyik helyiségben mi van. A kép előlapján pipálok alkoholos filccel, sima nedves szivaccsal letörlöm tízhetente. A vegyes zóna értelemszerűen egyszer van benne, a kimaradt zóna meg nincs benne, mert az a kimaradt.
Ebben a formában karácsony előtt futtattam le először a 10 zónát és szuperül működött, karácsony hetében nem takarítottam semmit. Most pl. két hete csak a heti rutint csinálom, mert úgy érzem, hogy a többire nincs szükség, nem koszos a szekrény teteje… Szóval szerintem most január közepén újra kezdem, és tavaszra tiszta az egész ház.
Eleinte azt hittem, hogy sok lesz a 10 hét, és azt fogom érezni, hogy mindig minden koszos marad, de ez nem így van. Ha a heti rutinban ki van takarítva minden helyiségben a “mosogató” (nálam a WC-k, kád, zuhanyzó, csapok, mosogató, tükrök) és egyébként rend van (special thanks to legjobbférj, akinek a rendrakást delegálni lehetett), akkor pont úgy érzi az ember, hogy mindig minden tiszta, hisz épp most takarítottam. :)
Nekem ez bevált, bár a zónát már csak nyomokban tartalma, engem annál többet. :)
julbedozo mondta
Köszönöm londonlány, hogy ezt így leírtad. Én is hasonló rendszerben gondolkodom Via cikkei alapján, csak még nem valósítottam meg, csak a napi, heti rutinig jutottam el, a zónázásig nem. Azt szeretném tőled kérdezni, hogy a vegyes zóna heteken mit csinálsz? És hova építed be a porszívózást, illetve a felmosást?
londonlany mondta
Szia julbedozo! Nagyon szívesen, örülök, ha tudtál belőle ihletet meríteni. :)
Akkor először leírom, hogy mi van a heti rutinban, mert ahhoz képest van értelme a vegyes zónámnak :) A heti rutinnak része nálam a porszívózás (ezt a férjem csinálja), a két wc kitakarítása és felmosása, darabonként 10 perc, ha minden héten megcsinálod, a kád kimosása, a zuhanyfülke kimosása, és a két fürdőszobai csap kimosása, és a fürdőszobai tükrök letörlése. Ez az egész kb. egy óra. Ebben már benne van, hogy feltörlöm a WC-t, és a fürdőket, tehát ott meg van oldva a felmosás. És ehhez még hozzájön, hogy felmosom a nappali-konyhát, ami egyben van, és mindkettő hidegburkolat sajnos. Kész, ennyi a heti rutin. Röviden porszívózás, a vizes helyiségek alap takarítása és a konyha-nappali felmosása. A kisebb szobákban nem mosok fel hetente, mert ott szőnyeg van, porszívózunk, és a porszívó nagyon jó erős. Tény, hogy én vidéken lakom, nem forgalmas részen, itt nincs por, tehát nem lesz poros a padló minden héten.
Ha ez megvan hetente, akkor ehhez a vegyes zónában havonta egyszer hozzá jönnek ezek: kitakarítom a hűtőt rendesen, kipakolva stb., kitisztítom a mosógépet, lesúrolom a konyhapultot (a napi törlésen túl, úgy hogy mindent leszedek róla), letörlöm a konyhaszekrényt csak kívülről (!), és a konyhai polcokat letörlöm (ahol a kisgépeim vannak, meg a másikon a szakácskönyveim), meg még átpucolom a lakásban az összes tükröt, és felmosom az előteret.
Minden más, tehát helyiségenként a felmosás, a portörlés, a lámpák, a kapcsolók, a szekrények teteje, a bútorok alatti felmosás, ezek maradnak a zónákra. Még egy dolog, amiben nekem a zóna nagyon sokat segített: ablakpucolás. Ha soha semmit nem zónáznék, csak ezt az egyet, hogy az ablakokat körbe-körbe pucolom egy-egy helyiségben hetente, már akkor megérte volna :D
Nálam ez így nagyon bevált, mert azt takarítom gyakran, ami a legjobban koszolódik, ami kevésbé, azt havonta, ami pedig legkevésbé, azt két havonta.
Tény, hogy nálunk, ahogy fent írtam, nincs nagy por, a nappaliban simán elég havonta-kéthavonta port törölni. Illetve nincsenek is nagyon olyan felületek, amin megállhatna a por, ami van, az funkciós, használjuk, nincsenek nagyon kütyük, amik fogják a port. Akinél nagy a por, az nem fogja megúszni pl. a portörlést csak a havi zónákban stb. Szóval személyre kell szabni mindenképpen :)
Remélem, tudtam segíteni. :)
Szeretettel: londonlány
Via mondta
A poros résznél nagyon bólogatok, fél éve nemfővárosban élek, gyakorlatilag alig kell portalanítani! Hihetetlen. Pesten ha nem csináltam semmi különösen koszolósat a takarítás után, két nap múlva akkor is megint rajzolni lehetett a porra… Ez nekem is módosított most a listáimon! :)
londonlany mondta
Hát erre is nagyon igaz, hogy személyre kell szabni, tényleg más kell egy fővárosi társasházi lakásban, mint egy vidéki családi házban, más lesz az igény és a szükségszerű két felnőttel, vagy ha van négy gyermeked, vagy van háziállatod, és szerintem van egy személyes igényszint is. Egyébként én azt tapasztalom, hogy a legtöbben ott csúsznak félre, hogy ezt a “személyes” igényszintet az alapján állítják be, hogy mit vár el anyu, a szomszéd Terka néni vagy az ÁNTSZ. :) Nyilván van egy általános tisztaság egy lakásban, ahol egyébként élünk, de szerintem ebben nincs benne, hogy soha egy szem por nem lehet a szekrény tetején és ha több, mint két hete mostál függönyt, akkor semmirekellő vagy. És még műteni sem lehetne a szőnyegen, hallatlan. Nos, én ezt elengedtem, és nagyon felszabadító érzés volt, olyannyira, hogy azóta többször van letörölve a szekrény teteje, kéthavonta, lásd fent. És nem, a szőnyegen még mindig nem lehet műteni, de ez így van jól. :)
És még egy dolog eszembe jutott ezzel kapcsolatban. Természetesen ez azon múlik, hogy kinek mit engednek meg az anyagi lehetőségei, de ha egyébként van rá lehetőség, akkor nem szabad sajnálni a pénzt jó hátartási gépekre. Egy jó mosógép mellett a vasalási idő felére-harmadára csökken, nem hittem el, amikor először szedtem ki belőle az ingeket az erre dedikált programon mosva. Egy jó porszívó tízszer annyi koszt szed ki a szőnyegből, mint egy közepes, stb. És nem igaz, hogy a drágább gépek ugyanannyi idő alatt elkopnak. Én mindegyiket nagyon régóta nyúzom, és még semmi bajuk nincsen. Karban kell tartani az igaz, de meghálálják. Természetesen vannak prioritások, és pénztárca függő, de aki egyébként megteheti, annak sokat fog segíteni. :)
Via mondta
Igen, éljenek a gépek (amíg nem kezdenek el lázadni!). A mosogatógép egy áldás, és ha több, mint ketten vagyunk a lakásban néhány napig, csak az ágyneműmosáson már látszik, hogy ezt nem bírnám fregolival hosszútávon, úgyhogy nem tartom kizártnak, hogy egy szárítógép is befigyel majd később. :)
julbedozo mondta
Londonlány nagyon köszönöm ezt a részletes leírást! Mindig kíváncsi voltam, hogy családi házzal, gyerek mellett, munka mellett, milyen lehet az élhető Fly Lady rendszer. Folytatom a rendszerem tervezését és most már el is kezdem megvalósítani :)
Bár agglomerációs városban lakom, de por az van bőven itt is, viszont direkt kevés nyitott felületet hagytunk és azt sem pakoljuk tele, így könnyű a portörlés.
És én is minden nap áldom azt, aki feltalálta a mosogatógépet :)