Csak azért írok a dologról, mert mostanában sok szó esett a magazinokról, és nagyon érdekes, ami most Amerikában zajlik, és ki tudja, hátha valamennyire ránk is hatása lesz, vagy hasonló előfordulhat itthon.
A gazdasági világválság nagyon kiszúrt a magazinbiznisszel. Egyre kevesebben olvasnak nyomtatott sajtót, kevesebb a pénze a hirdetőknek is, úgyhogy egyre kevesebb pénz folyt be a magazinokhoz. Tavaly ősszel a Vogue vagy száz oldallal kevesebb reklámot tudott betenni az újságba, és az Elle több hirdetőt tudott szerezni nála. De ezek legalább még léteznek, és nem szűntek meg, nem úgy, mint sok, népszerű magazin.
A modern, nagyvárosi nők kedvenc lakberendező/életmód magazinja volt Amerikában a Blueprint, amit Martha Stewart cége jelentetett meg. 2006 májusában jelent meg az első szám, és 2008 januárjában az utolsó. Nagy űrt hagyott maga után, az olvasói kénytelen-kelletlen átpártoltak a Condé Nast kiadó Domino nevű magazinjához, ami 2005-ben jelent meg először. Nem volt egy színvonalon a Blueprinttel, de kellően modern volt, se nem túl olcsó (“barkácsoljunk kinyitható kanapét sörösüvegekből”), se nem túl drága (“vegyél lepedőt negyedmillió forintért”), az igényes, stílusos középosztályt képviselő női olvasót célozta be – és talált. Valódi lakásokat mutatott be, megléphető termékeket ajánlott, jól nézett ki (azért egy lakberendezői magazinnál ez is szempont). Amikor tavaly novemberben elkezdték pedzegetni, hogy a Domino megszűnik, azonnal cáfolták a hírt, ma azonban robbant a bomba, hogy a 2009 márciusi szám lesz az utolsó, és vége. Pezseg a Google Readerem, egyik designblog a másik után írja a Domino nekrológokat, feltéve a költői kérdést, hogy mit fognak ezután olvasni. Mert már tényleg nem maradt semmi, amit a 18-34 éves városi fészekrakó hölgyemény forgathat. Olvashat esetleg Kiskegyed-színvonalú Good Housekeeping-et, vagy szénaszagú-kockásfüggönyű-csirkésdíszes Country Livinget. Vagy marad a design blogoknál, amik pótolják a hiányt, valamennyire, mert kell, hiszen az ilyen anyagilag megterhelő időszakban az ember még jobban visszavonul, több időt tölt otthon, és csinosítaná a lakását. De azért azt a legnagyobb blogfüggő is tudja, hogy semmi sem pótolja, amikor a frissen érkezett, ropogós-fényes, illatos magazint a kanapén kucorodva, teát kortyolgatva átlapozzuk…
Hát ez történik most a pocsolya túloldalán. Vajon itthon fognak megszűnni országos terjesztésű magazinok? Vagy ha egy nagy, nemzetközi licenszmagazin odakinn megszűnik, akkor az érinti a nemzetközi publikációkat is? (A Glamour is a Condé Nastnál van…) Tényleg csak találgatni tudunk. Addig is ezen a blogon folyamatosan tudósítanak róla, hogy melyik magazinok szűnnek meg.
Hogy ne csak duma legyen, megosztom Veletek a Blueprint magazin első, 2006-os nyári számát, teljes terjedelmében, .pdf formátumban. Így is lehet magazint csinálni. Kár, hogy már vége. :(
[ letöltés – 22 MB, 164 oldal ]
Két isteni lakberendezős blogot is megosztok, nézegessetek kedvetekre. :)
Niki mondta
Szia. A Blueprint magzint azóta levetted?