Miután kiszórtuk a felesleges papírokat, rendezzük el a megmaradt, fontos iratokat, és szedjünk össze minden információt, ami az otthonunkkal kapcsolatos! Az alábbi beosztás és kategorizálás nem szentírás, én így csinálom, nekem ez vált be, de ez nem jelenti azt, hogy ez a módszer Neked is jó lesz! Nyugodtan térj el tőle, csináld teljesen máshogyan, ez csak irányadó, hogy elkezdj gondolkodni az otthonod papírjainak a rendszerezésén. Én 2 lefűzős mappát használok, melyekben színes elválasztólapok segítenek a tájékozódásban, ezenkívül van egy harmónikás iratrendezőm is. Az alább felsorolt kategóriák nem mindegyikét alkalmazom (légkondink pl. nincs, és nincs mintám a fal festékéről sem), de ötletnek beírtam, hogy még mit lehet például abba a mappába rakni, hátha az segít a rendszerezésben, és érvényes valakire az a kategória is.
A rendszerezés feladata nem nehéz, és nem is mindig sikerül egy szusszal megcsinálni. Van, hogy egy átmeneti rendszer készül csak el, amiről elkészültekor nem tudjuk, hogy átmeneti, csak pár hónappal, évvel később csináljuk újra, jobbra az egészet.
1. mappa: A lakás dokumentációja
Azok az iratok és információk kerülnek ebbe a mappába, amit nem veszünk elő gyakran, de nagyon is jó, ha megvannak, és kéznél vannak, ha szükség van rá, azonnal elővehetők. A lakáshoz közvetlenül tartozó iratokról van szó.
Alap információk
- alaprajz a lakásról
- alaprajz a házról
- társasház adatai
- társasház szabályzata
Hivatalos papírok
- adásvételi szerződés, vagy albérleti szerződés
- tulajdoni lap másolata
Biztosító
- szerződés
- befizetés csekkjei
- eddigi káresetek dokumentációi
Beépített használati eszközök információi
- beépített konyhabútor leírás, asztalos címe, stb.
- szagelszívó papírjai
- páraelszívó papírjai
- légkondicionáló papírjai
Dekoráció adatai
- minta és adatok a tapétáról
- minta és adatok a festékekről
- minta és adatok a függönyökről
2. mappa: A lakás és a család havi dokumentációja
Ez a mappa azokat a változó és bővülő információkat tartalmazza, amikhez gyakran kell nyúlni, illetve amikhez gyakran írunk hozzá.
Rezsi, közművek
Az egyes rezsi tételeknek külön oldalakat készítettem Wordben. A fejlécükön taglaltam a fontos információkat (telefonszám, ügyfél azonosító, illetve teendők – mikor kell leolvasni az órát, hányadikáig kell befizetni, stb.), aztán felsoroltam a hónapokat, amikor be kell fizetni valamit (vizet mi például kéthavonta fizetünk), a kinyomtatott papírra pedig havonta írom az összeget, így azt is ellenőrzöm, hogy mennyit költünk, meg azt is, hogy nem felejtődött-e el semmi. A külön lapokat lefűzőben tartom, a befizetett csekkek bizonylatait melléjük teszem. Együtt található velük az összes hasznos információ és szerződés is, ami a lakás rezsijével kapcsolatos, és a villanyóra és vízóra leolvasott állását is feljegyzem a megfelelő papírokon.
Külön oldala van: a közös költségnek, a vízdíjnak, az áramnak, a kábeltévének, az internetnek és a telefonnak. (Gázunk nincs.)
Ha albérletben élsz, ide lehet tenni minden papírt és bizonylatot, ami a főbérlőnek befizetett lakbért igazolja, nehogy félreértések legyenek.
Személyes adatok
Ritkán változik, de jobb, ha kéznél van. Mindkettőnk minden “azonosítója” és “száma” fel van itt sorolva, kivéve a jelszavakat! Itt van például a személyi szám, személyi igazolvány szám, diákigazolvány szám, útlevél szám, adóazonosító jel, TAJ-szám, könyvtárjegyek azonosítója, bankkártya azonosítója (PIN-kódja NEM!), bankszámlaszám (jelszó NEM!), és bármilyen szám, amire szükség lehet, az ember általában nem tudja fejből, és jó, ha gyorsan meg lehet nézni.
Orvosi papírok
Amíg – hála az Égnek – senki se nagy kórházbajárós, lehet ebben a mappában tartani egy külön elválasztó mögött a család orvosi iratait. Nekünk ez még szerencsére kimerül néhány rutin vérvétel-leletben, de tuti, hogy a jövőben, főleg, majd ha gyerekünk lesz, mindenkinek lesz külön kórmappája, tele fogszabályzós papírokkal és arcüregröntgenekkel.
Előfizetési adatok
Ha a család nagy újságolvasó, érdemes nyomon követni, kinek melyik előfizetése meddig tart, mikor jár le, illetve azt is feljegyezni, hogy melyik lapszám mikor jelenik meg, így időben lehet jelezni a késéseket. Szerepeljen az előfizetési adatoknál még a lapkiadó neve, ügyfélfogadó telefonszáma, és az előfizető ügyfélazonosítója is, hogy probléma esetén legyen mire hivatkozni.
Nyitva tartási idők
Egy gyors séta a környéken, és összegyűjthetjük otthonra, hogy meddig tart nyitva a legközelebbi gyógyszertár, drogéria, zöldséges, pék, kiskereskedés, piac, áruház, körzeti orvosi rendelő. Így ha valaki le akar menni mondjuk a boltba, de nem tudja, hogy még nyitva van-e, a dossziéból tájékozódhat.
Mesteremberek, szolgáltatók
Név, cím, telefonszám és megjegyzés azokról az emberekről, akiknek a munkáját már igénybe vettük. Kőműves, szobafestő, vízvezetékszerelő, villanyszerelő, de nálunk itt van például a fodrász, a zongorahangoló, a redőnyszerelő és az optikus is. Nem kell az emlékezetünkben kutatni, ha beüt valami probléma, hanem azonnal lehet hívni a segítséget. Ide lehet írni a különféle orvosok, specialisták elérhetőségét is!
3. mappa: Használati utasítások és garanciák
Mivel ezek általában nem lefűzhető, vékony füzetkék, egy harmónika-szerű iratrendezőt használok a lakásban található összes eszköz használati utasításának és garanciájának, blokkjának. A garanciákat gémkapoccsal a használati utasításokhoz tűztem, a rekeszek pedig különböző helyiségeket képviselnek, és eszerint rendeztem a brossúrákat. A hajszárítótól a mikróig, a nyomtatótól a mosógépig minden itt van, egy helyen. Ami tárgytól már megváltunk, annak ki lehet rakni a papírgyűjtőbe a leírását, ha pedig lejárt a garancia, azt is.
andameda mondta
Ezt a bejegyzést még pár éve olvastam el először. Hányszor mentett ez már meg az utolsó-pillanatban-kell-előkeresni típusú kapkodásoktól! :D
Via mondta
De jó, köszi, hogy ezt megírtad! :) ♥
valibu mondta
Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de nekünk a legritkább esetben van szükségünk a garanciák előszedésére, viszont semmi kedvem rakosgatni. ezért azt csinálom, hogy mindegyik annak az évnek a rekeszébe kerül, ameddig érvényes, amikor az eljön, egyszerűen csak kidobom azt az egész pakkot. így nem kell mindig átnyálazni, mi kell még :) persze ha valamit elő kell szedni, kicsit körülményesebb, de nekem így praktikusabb.
Via mondta
Nagyon jó ötlet! :)
3r4 mondta
Sziasztok!
1. Kedves Via! Kb. 20 napja elhatároztam, hogy apróbb változtatásokra van szükség az otthoni dolgokkal kapcsolatban, mert már a házasságom is (bár még csak 1 éves) kezdte megérezni, hogy valami nem okés.
Imádom a Papír-írószer boltokat, a szép füzeteket, a matricákat, színes tollakat, aranyos jegyzetfüzeteket. Éreztem, hogy képes leszek arra, hogy összeszedettebb legyen a háztartás, csak még nem tudtam, hogyan. Olvasgattam arról, hogy érdemes előre megtervezni a heti menüt. Nem is kellett több, meggugliztam, és a szuper nyomtatható menüsorodra találtam. Aztán beszippantott az oldal … :)
Jött a feliratkozás, a 30 napos program, nyomtatás ezerrel. Filofaxot még nem szereztem be, jelenleg egy A5-ös méretű gyűrűs mappát használok.
A menüsorhoz a férjemmel összeírtuk, hogy milyen kajákat szeretünk (nálunk csak az ebéd megtervezése szükséges), kitöltöttük a menüt úgy, hogy minden másnap kelljen csak főznöm. Így nem kell 4 napig ugyanazt enni (volt már rá példa :)), a menüt pedig kitettük a hűtőre.
A 30 napos program elkezdésénél nem hittem, hogy 2 perc alatt be lehet ágyazni (nálunk ez párnák felrázása, paplan igazítása, ágy pléddel való letakarása), de nem tartott tovább 1 percnél. Azóta minden nap automatikusan csinálom, mert nem jelent hátrányt, ha 1 perccel később indulok a munkába.
A 20 nap alatt, mióta követem a blogodat sikerült elérnem:
– az esetek 95 %-ban minden nap elmosogatok
– reggelente mindig rendbe teszem az ágyat és a környékét
– kisebb adagokat főzök, de a héten többször. Nem ununk rá, nem dobjuk ki, nem romlik meg. Eddig bevált)
– maradt a lakásban 1-2 kritikus hely, de mindketten jobban odafigyelünk rá, hogy elpakoljunk magunk után, így lényegében 20 napja rend van, ami szuper :)
– korábban problémát jelentett az, hogy hétvégén fél napig kellett rendet rakni és takarítani, hogy valahogy kinézzen a lakás (65 nm). 1 hét múlva ugyanez a művelet, belefáradtam. Beosztottuk a takarítást. Van két cicánk és két tengerimalacunk. Eddig csak én intéztem az alomtisztítást illetve a forgács cseréjét, most már csak a heti egyszeri coca takarítás az én reszortom :)
Hétvégén pedig már csak fel kell porszívózni, felmosni és letörölgetni, amivel lényegesen hamarabb végzünk, mint eddig.
Az 1 órás gyorstakarítást szétbontottam, így valószínűleg hétköznap meg fogom tudni csinálni a porszívózást, stb. Hétvégén pedig több időnk marad egymásra :)
– rendet raktam több kritikus helyen, rendszereztem az ott lévőket.
És ami végülis ehhez a blogbejegyzéshez tartozik, hétvégén rendet raktam az iratok között.
Nekünk is lefűzhető mappák vannak (eddig 2 volt, de a régi csekkeket kiszanáltam, így maradt 1 ). Ebben van a lakásbiztosítás, szerződések, autók papírjai (biztosítás, parkolás, súlyadó), 1-2 éves rezsiszámlák. A garanciajegyek, használati útmutatók irattartó papucsban vannak. Van egy másik irattartó is, amelyben vannak az adóbevallások, orvosi papírok egy dossziéban, esküvői dolgok egy dossziéban. Ezekre nincs havonta szükség.
A rendszerezést pedig az könnyítette meg legjobban, hogy ahol lehetett, elektronikus számlára váltottunk, így nem jönnek számlák, nincsenek csekkek, amik elkallódhatnak.
Van egy excel táblázatunk a Google Drive-ban, abba írom bele, hogy mennyi volt az áram, közös költség, telefon, tv-internet számla összege. A befizetés idejéről néhány szolgáltató e-mailt küld, így nincs elfelejtve a dolog. Nekünk a vízdíj a közös költségben van benne, de a villanyóraállást minden hónapban le kell olvasni. Ezt beírtam a Google Naptáramba ismétlődő eseményként.
Nagyon megkönnyítette az életünket, hogy minden nap olyan lakásba megyünk haza, ahol rend van annyira, hogy ha vendégek állítanak be, akkor le tudnak ülni, nincs telepakolva az asztal, nem áll halomban a mosatlan.
Logikus, hogy könnyebb betartani apróbb dolgokat, mint egyszerre valami hatalmasat csinálni, de nem hittem benne igazán, míg nem próbáltam ki. Ehhez pedig az kellett, hogy reggel elolvassam az újabb e-mailedet, hogy mivel is foglalkozzak. Jó ez a támogatás, és a kezdeti “irányítás”.
Nagyon örülök, hogy rátaláltam a blogra, és remélem, egyre több mindent el tudok sajátítani az általad leírtakból.
Kitta mondta
Sziasztok Via és Lányok! Nagyon tetszenek ezek az ötletek, a többségét én is így csinálom. A mesteremberek telefonszámait pedig főnökasszonyom tippje alapján úgy mentem el a telefonomba, amiről könnyen eszembe jut, amikor keresem pl. Fodrász Balázs, Asztalos János…. :-) Amióta új telefonom van, amibe bármilyen hosszú nevet írhatok, azóta persze kiírom a teljes nevét is az illetőnek. (mint a boxolóknál… Asztalos Tóth János…)
Via mondta
Én is ezt szoktam javasolni, hogy a telefonba / telefonregiszterbe érdemes a szakma szerinti abc rendet használni. Ha valakinél pedig fontos, hogy honnan ismerem, a neve után írom a munkahelye nevét, vagy az ismeretségünk helyét (pl. ELTE). Így ha hív, a kijelző pluszban emlékeztet, hogy ki is Gipsz Jakab. :))
csillagvirag mondta
Sziasztok! Lenne egy kérdésem: a különböző szerződéseket (pl. bank, szolgáltatók, stb), munkaügyi aktákat, diplomákat, születési- házassági igazolványt, hova rendezitek? Egy külön mappába, avagy ugyan itt, a személyes adatoknál? Mert lakást illetően nem sok papírom van, mert szolgálati lakás, de az egyéb ilyen személyes iratok viszont igen, s nem tudom, hogy hova rendezzem őket. Köszi az ötleteket előre is. :)
Via mondta
Neked logikus lenne 2 külön mappa, vagy elférne egyben? Nincs rá kőbe vésett szabály. Nekem sok az adat, szétszedtem őket.
Andru mondta
Én úgy oldottam meg, hogy nekem és a férjemnek is van 1-1 mappánk, amiben a munkaügyi dolgok, nyugdíjpénztár, saját biztosítások és ki tudja még mi minden van. Ezek általában egy évben egyszer jönnek elő, amikor mindenki küldi az éves elszámolást/adóigazolást meg ilyesmiket. Valahol jól hátul van :)
A többit úgy rendszerezem nagyjából, mint Via. A személyes iratokra (útlevél, anyakönyvi kivonat) és az éppen nagyon aktuális iratokra egy pici fiók van rendszeresítve. Ha épp bizonyos banki ügyekkel foglalkozom például, akkor nem rakosgatom ki-be a mappába, hanem bedobom oda, és amikor végeztem az üggyel, akkor teszem el a “végkifejlet” iratokat.
timi nanari mondta
Ezt a cikkedet már többször elolvastam és MOST sikerült átnéznem és működő rendszerré gyúrnom (valamint lomtalanítanom) a családi papírjainkat! Köszi az inspirációt hozzá!!
guki mondta
ami nekem még belekerül, és nagy hasznát vesszük: a környező buszok, villamosok, metró, éjszakai busz menetrend (tudom, hogy neten is meg lehet találni, de ez gyorsabb)
agica_t mondta
Első (félig)saját lakásba költözve most kezdem dobozokból, szülőktől begyűjteni a fontos iratokat. Rendszerezni kéne sok mindent – ehhez most nagyszerű inspirációt adtál! Köszi!
loria mondta
pontosan! egy órája keresem, köszi!!!!
loria mondta
Szia, Via, úgy emlékszem, egyszer már talákoztam itt a saját nyomtatható közműves adatrendszerező sablonjaiddal? Vagy csak elképzeltem őket? :) Mindenesetre most sehol se találom, ha mégis fönt vannak, tudnál segíteni, hol???
Via mondta
Erre gondolsz? :) https://www.urban-eve.hu/2011/02/02/naplo-kiegeszito-lapok-levelezo-lista-szolgaltatok/
varga68 mondta
Hát nálam itt az ideje, hogy rendszerezzem ezeket a dolgokat. Most, hogy adtál egy kis ötletet, a jövő héten el is kezdem a dolgot. Egyszerre nem fog menni az tuti, de egy pár 15 perces mindent kibírok dologgal majd csak összejön. A harmónika mappa és a gyűrűs mappa az nálam bejön,( mert sok minden belefér) A hétvégén beszerzem és a jövő héten indulhat a rendszerezés.
Hajrá lányok!!!
Köszi
messfighter mondta
A nyitvatartási / rendelési időket én le szoktam fényképezni, itt lapul minden a telómban :)
Via mondta
Az jó. :) Az enyémen a kamera még csak kísérletezgetés volt a telefongyártók részéről, néha eltalálja a formákat, a színeket soha, olvasható meg nem lesz rajta semmi. :)
varga68 mondta
Ez a telefonos fényképezés tuti, nekem tetszik!
Köszi