Üdv a zónázás első napján! Ezen a héten a bejárat és előszoba zónájában vagyunk.
Ha nem tudod, hogy mi az a zónázás, olvasd el a bevezető cikkemet! A zónázás összefoglaló oldalát (és a zónázással kapcsolatos cikkeim listáját) itt találod.
Mostantól kezdve a következő napokon az alábbi feladataid vannak:
1. Haladj a saját zónalistádon!
A mai nappal indítva kezdj el haladni az első zónához tartozó takarítási listádon, és végezz el róla annyi feladatot, amennyi az erődből/idődből telik.
Az én első zónám az előszoba, itt olvashatod el, hogy milyen feladatokat listáztam magamnak ehhez. Meríts róla bátran!
Ha most zónázol először, mielőtt bárminek nekiállnál, készíts elő egy stoppert! (A mobiltelefonodat is használhatod, a legtöbben van ilyen funkció.) Minden egyes feladat kezdésekor indítsd be, és amint végeztél, állítsd le. A kezdést ne a konkrét takarítás elejetől számítsd: ha például porszívózol, akkor onnan induljon a stopper, hogy elindulsz a porszívóért, hiszen az is idő (és a feladat része!), hogy kiveszed a dobozából, összeszereled, bedugod a konnektorba, stb. A lehető legalaposan végezd el a stopperezést, most nincs versenyfutás, nem kell “gyorsan” végezned, ne kapkodj! Azt kell lemérned, hogy az adott feladat tipikusan mennyi időbe telik.
Miért jó a stopperezés? Tapasztalatom szerint sokszor azért halogatunk bizonyos feladatokat, mert sokkal hosszadalmasabbnak képzeljük el az elvégzését, mint amennyi valójában. Ha feketén-fehéren ott van előtted, hogy egy bizonyos feladat mennyi időbe kerül, könnyebben rá tudod venni magad az elvégzésére, és – ami még fontosabb – jobban be tudod osztani az idődet. Mivel a zónázás során nem megadott sorrendben haladsz a zónafeladatokkal, hanem az éppen aktuális napod időbeosztása, körülményei szerint, ezért sokkal jobban tudsz kalkulálni azzal, hogy melyik feladatot végezd el aznap, ha ott van mellette, hogy mennyi ideig tart az elvégzése. Csak öt perced van? Akkor válaszd az öt percig tartó feladatot. Tizenöt percnél úgy érzed, ma nem bírsz többet szánni a takarításra? Akkor végezd el a tíz és az öt perceset. “Ide nekem az oroszlánt is!”-hangulatban vagy? Állj neki annak a monsztre feladatnak, ami egymagában 20 percig tart!
Első alkalommal egy picit meghosszabbítja a zónázásra szánt időt az, hogy méred a teljesítményedet, és feljegyzed a lapocskádra az időeredményeket, de hidd el, hosszú távon nagy szívességet teszel magadnak.
Az első zónázás során lehet, hogy olyan helyekre is eljutsz a mikroszálas kendőddel, ahol már rég nem járt efféle takarítóeszköz (semmi baj, mindenkinél van ilyen hely!), ezért elképzelhető, hogy több időbe telik a takarítás, mint később fog, amikor már csak szinten kell tartani a tisztaságot, és nem fél-egy éves koszt kell lemosnod, csak egy hónaposat. Ezért nagyon ajánlom, hogy fél év folyamatos zónázás után ismételd meg a stopperes mérést (haladj a zónákon ugyanúgy, mint rendesen, csak stopperezz megint, mint először), és a friss eredményeket jegyezd fel a zónalistádra. Az új, pontos eredmény segít majd a könnyebb időbeosztásban, és bizonyára jó érzéssel tölt majd el, ha a rutin miatt valamivel gyorsabban végzel, mint előtte. :)
Hétvégi engedmény: nem akarok szigorú lenni a hétvégi takarítástilalommal, úgyhogy ha nem volt elég az öt (vagy négy vagy akármennyi) nap a zónázásra és mindenképpen szeretnél még takarítani (mert például vendégek jönnek a hétvégén), vagy önhibádon kívül (betegség, utazás, munka, vizsgák) egymás után több olyan napod is volt, amikor egyáltalán nem tudtál a zónázással foglalkozni, szombaton és vasárnap is “engedélyezek” egy-egy 15 perces szekciót — de nem többet! Légyszíves pihenj is, a tiszta lakásnál sokkal fontosabb a lelki nyugalmad! A hétvégi zónázással ne számolj, lehetőség szerint végezz mindennel péntekig, ez csak vészhelyzet esetére való. Ha abszolút semennyire nem tudtál zónázni egész héten, a hétvégi penzum akkor is csak 2×15 perc! Belefér, amennyi belefér, a többit majd legközelebb. Jó tanács, hogy ilyenkor válaszd a leglátványosabb feladatokat, ha pl. a konyha zónájában vagy, akkor ne a szekrény tartalmát rendezgesd el a 15 percedben, hanem tisztítsd le a konyhapultot, vagy söpörd fel a padlót. Ettől nem fogod úgy érezni, hogy “semmire sem volt elég” a 15 perc. Ha pedig még a hétvégi 15 perces se fér bele, akkor se keseredj el, hétfőn folytasd a soron következő zónával, és majd a következő hónapban sor kerül a kimaradtra is.
2. Gyűjtsd az ötleteket és inspirációkat!
Egész héten az első zónán van a reflektorfény, úgyhogy használd ki, hogy ezen a területen van a figyelmed. Készíts 2 darab papírlapot a zónalistád mellé (ha pl. kontrollmappában van lefűzve, fűzd mögéje), és a takarítás közben felmerült dolgokat írd fel!
1. lap – javítani- & szerelnivalók
Ha bármilyen hibát észlelsz takarítás közben (le van törve, ki van csorbulva, hiányos, leesik, lekopott, stb.), jegyezd fel, és amint módod van rá, intézkedj ezzel kapcsolatban! (Végezd el saját magad valamikor, vagy hívd fel a szerelőt/szervízt, szólj a férjednek/apukádnak/bátyádnak, hogy fúrja fel, szerelje meg, stb.)
2. lap – dekoráció & vásárlási ötletek
Ha bármilyen dekorötlet eszedbe jut, amivel barátságosabbá tehetnéd ezt a helyet, írd le ide! (Fogas, pad, stb.) A lakberendezési magazinokban talált inspiráló előszobás képeket is ide ragaszthatod. Nem teendőlista ez, csak egy inspirációs oldal, amit majd idővel megvalósítasz, ha van rá lehetőséged. Ez utóbbiban én is segíteni fogok, a következő napokban inspiráló képeket és ötleteket mutatok majd, amivel feldobhatod az előszobát. :)
Ennyi, péntekig nincs más dolgod. Hajrá-hajrá, csak ügyesen! :)
Házi feladat a hétvégére
(Azért most írom meg, hogy ne péntek este ijedjetek meg tőle, hogy még hétvégén is van teendő. ;) Így talán könnyebb lelkileg felkészülni rá. :P)
A zónázás célja ugyan az, hogy hétvégén ne kelljen takarítani, most mégis adok egy feladatot a hétvégére – igaz, takarítani nem kell. :) A stopperezéshez hasonlóan ez azonban megint egy olyan extra feladat, amit csak egyszer kell elvégezni, és utána nem lesz többet. Ha végeztél az első zónáddal, már van valamilyen fogalmad arról, hogy milyen is ez az egész, hogyan fogod tudni beépíteni az életedbe. Ezért arra kérlek, hogy gondolkodj egy kicsit előre, és ahhoz, hogy áprilisban már minden ügyesen menjen egyedül, kezdd el a zónáid kibővítését és testreszabását.
A közös zónázás során egy egyszerűsített zónabeosztást használok azért, hogy minden menjen és megtapasztaljátok, hogy hogyan működik ez az egész, de természetesen nem mindenkinek olyan az otthona, hogy pusztán 5 helyiség van, és vígan elvan vele 5 hét alatt.
Két féle lehetőség van arra, hogy testreszabd a zónákat.
1. Időszakos zónák kialakítása
Az első zóna hajlamos nagyon rövid lenni, ha például az adott hónap pénteken kezdődik, akkor pusztán egy napos, ezért is egy viszonylag kicsi zóna került az első helyre, és nem például a konyha, amit szinte lehetetlen egy nap alatt tetőtől talpig rendbeszedni úgy, hogy nem egész nap azzal foglalkozik az ember lánya. Viszont az is elképzelhető, hogy ha picike a lakásod, négy vagy öt nap rettentően soknak tűnik, és úgy érzed, többre vagy képes ennyi idő alatt. Ezért ha van olyan terület a lakásodban, aminek elég, ha kéthavonta kerül rá sor, vagy nem túl sok vele a munka (például a teraszod, erkélyed), akkor csapd az első zónához, írd fel a zónalistára a feladatokat, és csak akkor végezd el, ha az első zóna úgy jön ki az adott hónapban, hogy minimum 3 napos! Most nem szükséges ezt elvégezned, elég, ha kitalálod, megírod a zónalistáját, és következő hónaptól élesben is kipróbálhatod (természetesen stopperezéssel, hiszen először takarítasz ezen a területen).
Ha nincs ilyen terület, mert 5 zónával bőven beéred, akkor örülj neki, a 4-5 napos előszobazónával viszonylag lazán megleszel. :)
2. A két hónapos zónázás kialakítása
Ez mindazoknak szükséges, akiknek nagy házuk/lakásuk van (több hálószoba, több fürdőszoba, gyerekszobák, pince, garázs, stb.), vagy gondozást igénylő kerttel is rendelkeznek. A közösen végzett minimalista 5 zónás verzió nem mindenkinek elég, mert nyilvánvaló, hogy Ti, kedves nagylakásosok nem tudtok 4 hálószobával 5 nap alatt végezni, ha mindenhol ablakot kell mosni, mindenhol fel kell porszívózni, stb. Nektek azt javaslom, hogy ha kipróbáltátok most a közös zónázást, és úgy látjátok, hogy tudna működni “nagyban” is, akkor a saját igényeiteknek megfelelően készítsetek egy 2 hónapos zónatervet, A-hónapra és B-hónapra (mint amikor suliban volt A-hét meg B-hét :)), és osszátok be így a lakáshelyiségeket, valamint a kertet – összesen tehát 10 zónátok lesz az 5 helyett. Ebbe valószínűleg már minden helyiség bele fog férni.
Ha szeretnétek egy kicsit megbolondítani a dolgot, vegyes zónákat is kialakíthattok, például A-hónapban az első hét az 1. és a 6. zóna fele, a második hét a 2. és 7. zóna fele, stb., aztán a 6. héten (B-hónap első hete) jön az 1. és 6. zóna másik fele – így mindenhol vagytok egy kicsit, és nincs két hónapig elhanyagolva egyik terület sem.
Ha nagyon-nagyon kevés időd van (mert például 12 órázol a munkahelyeden), akkor is érdemes lehet a 2 hónapos zónázást használnod, ez esetben úgy néz ki a dolog, hogy továbbra is marad az 5 zóna, de minden hónapban csak a zónalista felét végzed el, és amikor legközelebb újra az adott zónába érsz, folytatod, ahol abbahagytad. Lehet, hogy így tényleg csak napi öt perced lesz a lakásra, de még mindig jobb, ha ennyire apró lépésekben haladsz, mint ha úgy, ahogy van, lemondanál a takarításról – ennek is lesz látszatja, hidd el!
Jó zónázást kívánok Nektek!
[Ha tetszik a bejegyzés, és szeretnéd megosztani másokkal, küldd el nekik az oldalam linkjét! Kérlek, a cikket ne másold át más blogokba, fórumokba, honlapokra! Köszönöm! Szöveg ©2011 Farkas Lívia. Minden jog fenntartva! A szerző írásos engedélye nélkül másodközölni tilos!]
judit8812 mondta
kiraktam a blogomra, linkkel és képpel: https://potyszepsegblog.blogspot.hu/
manogyongy mondta
Ma sokat dolgoztam :(
Nálam a csütörtök a gyorstakarításé, plusz ma zónáztam az előszobában is. Nálunk ez a kamra szerepét is betölti, ráadásul egy 5 fős család cipő- és ruhatengere várta, hogy rendbe szedjem.
Merthogy el is volt hanyagolva.
Na sebaj, holnapra kevesebb maradt, utána hétvégén pihenek :)
Szivarlany mondta
Amikor egy pici lakásban éltem, hogy sírtam csak egy szobával nagyobbért, most meg hogy egy sokkal nagyobban lakom, visszakívánkozok a kicsibe :-))))
Via mondta
Vedd áldásnak. A sok holmi is csak annak a jele, hogy bőségben élsz. Akinek csak egy ruhája van, annak nem kell lomtalanítani meg rendet rakni a gardróbjában. :)
Szivarlany mondta
Kedves Via! Nagyon örülök, hogy megtaláltam ezt a oldalt, most már én sem érzem magam annyira rossz háziasszonynak :-) A teljesítési kényszerem kicsit alábbhagyott, és ennek nagyon örülök. Én is egy viszonylag nagy házban lakom (két fürdőszoba, 3 háló, mosókonyha, nagy konyha, nagy nappali, fölötte galériával, egy óriási terasz, udvar és rengeteg lépcső, rengeteg ablak), ami igencsak feladja a leckét. Szerencsére nekem még nincs gyerek, és nem dolgozom 8 órát, úgyhogy az időmbe beleférne a házimunka, de nem akarom minden percemet ezzel tölteni :S
Elkészítettem a zóna listámat; amivel én még kiegészítettem, az a lámpabúrák, az asztalok, székek és a radiátorok alapos letakarítása.
Sajnos hétfőn nem férnék bele egy órába a takarítással, és nálam alap, hogy a fürdőknek patyolatnak kell lenniük, úgyhogy én minden hétfőn kisikálom őket, utána jöhet a többi :-)
Sejtettem már korábban, hogy fel kell osztanom a lakást zónákra, mert a nap végére szinte holtan rogytam össze, és ha eszembe jutott, hogy le kellene mosni az összes ablakot és a hozzájuk tartozó rácsokat (amik nyolc hónapja úgy állnak)…., hát a hányinger kerülgetett.
A FlyLady programmal viszont úgy érzem, van kiút az alagútból….. köszi érte.
Drica! Hogy megy a zónázás? Sikerült jó beosztást készítened? Nagyon érdekelne!
Via mondta
Szia Ildi! Örülök, hogy Neked is múlik a teljesítési kényszer, szerintem az az egyik legjobb hozadéka a programnak. :)) Na látod nálunk se lámpabúra, se szék, se asztal (két hokedli van a konyhában, és két gurulós szék a dolgozó sarokban), szóval nem csoda, hogy lemaradt, örülök, hogy eszedbe jutott felvenni magadhoz!
drica mondta
Szia Via! Én csak szeptemberben kezdem a zónázást, a rutinoknál tartok. Viszont! Azon szerencsések közé tartozom akik relatíve nagy házban élnek: 140nm-en két fürdő, nagy nappali, nagy étkező, háló, gyerekszoba, vendégszoba, konyha és egy nagy lépcsőház… (Ellenben nincs se takarító- se vasalónénim, de van munkám, férjem, gyerekem, egyetemem). A két hónapos zónázást nem értem… eszerint kéthavonta fogom csak kiporszívózni a lakás egy-egy területét (elvileg)? Nem túl ritka ez? Vagy valamit nagyon félreértek? Köszi. :)
Via mondta
Csináld a vegyes zónázást, és akkor minden területre minden hónapban sor kerül, csak kevesebb nap jut rá, és akkor lesz egy vagy két olyan tök alap feladat, amit mindig minden zónában elvégzel (portörlés, porszívózás, felmosás), de olyanok is, amiket csak kéthavonta (szekrények áttörlése, ablakmosás, stb.).
A rutinban majd lesz a hétfői takarítás, akkor azért gyorsan végigmehetsz a fontos helyiségek fontos feladatain is, és nem fog előfordulni, hogy 2 hónapig ne végezz el egy fontos helyen olyan alapmunkákat, mint a porszívózás.
lin mondta
Yay! Holnap vegre elkezdhetem a zonazast is, mar nagyon vartam :) Igaz, erdekesen egy nappal kezdodik az ehavi elso zona, hmmm… Nem emlekszem, hogy valaha is ennyire izgatott lettem volna a takaritas gondolatatol. :)
Via mondta
Bizony, csonkazóna lesz az első, de azért pici helyiség került ide, hogy ez ne legyen probléma. :) Holnap megírom a júliusi zónabeosztást, majd figyeld! :)
Zónalistád megvan? :)
lin mondta
Figyelek mindenkepp, koszi. Lista startra kesz. :)
Via mondta
Rendben, kadét, pihenj. :)
Alexandra mondta
Nálunk lehet kapni egy ún. utazási naplót, de a célnak egy egyszerű füzet is megfelel.
Mivel elég messze lakunk Magyarországtól, minden utazást jó előre meg kell terveznünk (általában 2 évente utazunk haza). Amióta megvettük a repjegyeket, azóta írom a naplóba, hogy mit akarok megvenni-beszerezni otthon, illetve mi az, amit extrán be kell csomagolni, hogy itthon ne felejtsem. Van egy külön dobozom is, abba rakom azokat a dolgokat (már hónapokkal korábban), amit haza akarok vinni ajándékként, mert ugye már év közben vásárolgatok dolgokat, amikor valami épp akciós vagy ráakadok.
Az utazási naplót természetesen elviszem az utazásunkra is, ebbe írhatom az élményeimet, új telefonszámokat, címeket, stb.
Egy fontos dolog külföldre való utazáshoz, ha olyan országba megyünk, ahol más fajta dugaljak vannak: mi már általában csak 1-2 konvertert viszünk, + egy 5-6 dugaljas normál elosztót. A konverterbe dugjuk az elosztót és máris 5-6 készüléket (pl. laptop, mobil töltők, stb) tudunk vele üzemeltetni.
hencsicsi mondta
Gyerekek az előszobám ajtóstól, gardróbostól 2x15perc volt….engem motivál ez a csipogó!…fel vagyok turbózva…jók a részidők is, sőt két hete nem mosogattam reggel az elmaradásom…imádom ezt!:)))….sose gondoltam volna, hogy engem így lehet programozni!:)))
Draco mondta
A stopper szerintem a legjobb ötlet, leállít, mikor elrohanna velem a paci, és így még a csepp emberemet is be tudom vonni a rendtartásba és még élvezi is ;) A rutinokat meg imádja pipálni XD
Az első zóna kivégezve, és a legjobb az egészben, hogy legközelebb már nem lesz ilyen melós, mert akkor már nem több éves koszt kell levakarni. (Jó, több éves kosz csak a beépített szekrény ajtaján volt, mert eddig eszembe se jutott, hogy azt sem ártana néha lemosni.)
És olyan jó ránézni!
Én is kívánok szép hétvégét Mindenkinek, de leginkább Neked Via!
shanti mondta
Nos, majdnem minden kész a zónalistáról :) De mivel úgyis itthon vagyok egy 8 hónapos legénnyel, nem gond, ha hétvégére is marad feladat, kábé egybefolynak a hétköznapokkal.
Azt találtam ki magamnak, hogy a heti 1 órás lakáskényeztetéshez csaptam hozzá az előszoba alapos porszívózását – így nem kellett kétszer előszednem a porszívót, és csak kb. 5 perccel vett több időt igénybe az, hogy arrébb tettem a szőnyeget, cipőket :) Felmosásnál szintén, így egyszerűen meg is volt két feladat.
Szép hétvégét mindenkinek :)
Edit mondta
Ezzel a stopperrel nem vagyok egyelőre kibékülve, de még csak kezdő flylady-s vagyok, majd belejövök. :)
Via mondta
A stopper az én találmányom, úgyhogy az én anyukámat tessék szidni, ha utálod. :D
Egyébként csak egyszer kell megcsinálnod a mérést, utána már csak ránézel a listára, látod, hogy “Póktalanítás – 4,5 perc”, és el tudod róla dönteni, hogy belefér-e a napi programodba vagy sem.
Edit mondta
Nem utálom, csak picit furcsa még. (Nem szidok senkit! :))
Via mondta
Majd belejössz! :) Mire megszokod, vége is lesz. :P
Edit mondta
Szia Via, itt vagyok, megvagyok, küzdök én is. Nekem nagyon egyszerű dolgom van az előszobával, nagyon gyorsan kész voltam vele. :D
Carmabelle mondta
Via, van egy facebook-os flylady csoportod is? Mintha olvastam volna valahol, még régebben, de kerestem, és nem találom. Tudsz légyszi egy linket küldeni? :)
Via mondta
Szia! Itt van: https://www.facebook.com/home.php?sk=group_139727752751994&ap=1
szasza mondta
Én is bejelentkezem, itt vagyok!:)
muzsi19 mondta
Mármint sokallja a cuccot? Sok ember sok cucc :) Én is megdöbbenek (vagyis régebben), amikor a párom egyedül ment dolgozni valahova, hogy milyen gyorsan össze lehet pakolni, milyen kevés cuccot… Naja, neki nem kell nyuszi, meg pelenka, meg ilyesmi :)
Lonci mondta
Sziasztok!
Nagyon köszönöm, hogy reagáltatok a kérdésemre.Úgy tűnik, ahogy olvastalak Titeket, hogy nem is pakolok olyan rosszul csak a Párom morog amikor a kocsiba teszi a cuccost. :)
Kreativ konyha mondta
Köszönöm a biztatást!
Kreativ konyha mondta
Végigolvasva úgy tűnik, hogy átgondolva, szisztematikusan biztosan jobban menne a takarítás és a rend megtartása.
Visszatart azonban attól, hogy belevágjak a ház 190 nm-es mérete, és a 2 gyerek, akik közül az egyik most tanul járni :)
Láttam, hogy már profi vagy ebben a témában, esetleg van tapasztalatod azzal kapcsolatban, hogy hátrányosabb helyzetűeknek is sikerült a zónázás megvalósítása? Sok javaslatot már eddig is használtam, de nem ennyire tudatosan.
Köszönöm az anyagot!
Via mondta
A saját félelmeidre csak Te tudsz rácáfolni, én hiába mondok bármit is, addig nem fogod 100%-osan elhinni, amíg saját erődből be nem bizonyítottad, hogy tényleg úgy van. :) Én azt javaslom, hogy – ahogy a cikkben is írtam – oszd be a házat 10 zónára, az adagot oszd be 2 hónapra, és szépen állj neki stopperrel ahogy fent kifejtettem. Vesztenivalód nincs, maximum 2 hónap múlva folytatod a nemzónázást. :)
A nagy lakás áldás, ne úgy fogd fel, hogy átok takarítani, hanem szerencsések vagytok, hogy ilyen kényelmes otthonban laktok, ráadásul van két gyönyörű gyereked!
muzsi19 mondta
na, már úgyis rég terveztem, hogy írok erről egyet, megtettem most:
https://muzsirendetrak.blogspot.com/2011/03/csomagolas-utazas-gyerekkel.html
Frances mondta
Mostanában szinte csak a címeket volt időm elolvasni, meg is ijedtem, hogy jól lemaradtam, de örülök, hogy nem! A lomtalanítás még várat magára, de az előszoba mellett szerintem arra még lesz idő. Nagyon várom a képeket, a Tumblr oldaladat is ábrándozva szoktam nézegetni <3 Hirtelen nem emlékszem, hogy volt-e szó arról korábban, hogy ki mit tart az előszobai szekrénykéjében, de erre is össze lehetne szedni néhány jó ötletet, nem feltétlenül posztban, csak itt mondjuk. Engem érdekel, hogy itt kinek mi az alap (nálunk van itt egy készlet villanykörte, bevásárlós szatyik, esernyők, a cipőápolós dolgokat is itt tartjuk, tartalék sálak, kesztyűk – ez persze szezonális, éppen nem használt tiszta lábtörlők…).
Utazáshoz: a lista nálam is az első lépés a bepakolásnál (vagy nulladik, ahogy tetszik:) ), azt pipálgatom, majd az utazás előtt, ha van időm, hozzáírom, ami még eszembe jutott és az utolsó pillanatban beraktam a táskámba. Én tartok egy utólépést is, miszerint utazás után megjelölöm, hogy mit vittem totál fölöslegesen (persze az nem mindegy, hogy miért volt fölösleges, ha csak akkor az egyszer, kivételesen, akkor nem számít) és mire lett volna szükségem még. Én egy füzetkébe kiagyaltam magamnak mindenféle listát, hogy hová mit vigyek, ez olyan biztonságérzetet ad! :)
Lonci mondta
Sziasztok, Szia Kedves Via!
Nagyon tetszik ez az egész program. Így együtt pedig szerintem sokkal könnyebb.A 7 éves gyerkőcömnek is adtam feladatokat amiket már ő is meg tud csinálni. Készítettem hozzá neki vicces rajzokat.
Egy kérésem, kérdésem lenne tudnál e csomagolási ötleteket adni utazáshoz? pl: hogy pakoljunk a bőröndbe, hogy jó legyen a hely kihasználás? 2 gyerekkel utazunk és ha 2 napra megyünk is olyan, mintha egy hétre mennénk. Visszük a fél házat:) Vagy más is így van ezzel?
Jó zónázást szép napot Nektek
Via mondta
Szia!
Konkrétan csomagolásról még nem írtam – feljegyeztem magamnak, hogy írjak -, viszont a kombinálható ruhatárat itt is nagyon ajánlom, mintának íme néhány 10 napos verzió: https://www.urban-eve.hu/2010/12/03/utazos-ruhatar-10-cucc-10-napra/
Persze 2 napra bőven elég két felső és egy nadrág, vagy két nadrág és egy felső (attól függően, hogy melyik koszolódik, vagy pl. ha az egyik elegánsabb, a másik sportosabb, a felső meg mindkettőhöz megy, akkor még egy étterembe is be tudsz benne állítani), plusz ha hűvös lenne, egy kardigán (olyan, ami mindkét felsőhöz vagy alsóhoz megy), egy melltartó, 2 bugyi, 2 zokni (vagy ha nem izzad be a lábad, elég 1 pár is). A gyerekeknek értelemszerűen csomagolj egy picivel többet, ha sokat kell átöltözniük, szóval két felső, két alsó, két pulcsi, 3 bugyi, 2 zokni – de úgyis Te ismered őket a legjobban, fogod tudni, hogy mi az, amire minimum szükségük van. :)
Kriszta mondta
:))
Igen, szerintem így vagyunk, ha (kis)gyerekekkel utazunk. Nem sok különbség van a 3 napos, vagy egy hetes (de akár 2 hetes) utazások között.
Csomagolás tekintetében szerintem óriási különbség van, ha kocsival, vagy ha tömegközlekedéssel utazunk. Előbbi esetében nekünk az vált be, hogy bőröndbe csak a ruhákat tesszük, minden mást külön kis táskákba (így a csomagtartót jobban ki lehet tölteni :)). Utóbbinál a fő szempont az, hogy minél kevesebb különálló dologra kelljen figyelni. A bőröndöket úgy kell megpakolni, hogy a súlyelosztás egyenlő legyen (ha minden nehezet az egyikbe tesszük, nem bírjuk majd megemelni :)) Kicsit nagyobb gyerkőcnek már lehet saját hátizsákja, gurulós bőröndje (és amíg el nem fárad, addig nem nekünk kell cipelni).
Egyszer (egy nyugalmas napon) végiggondoltam, hogy mik azok a holmik, amiket pl. nyaraláskor magunkkal kell vinnünk, írtam egy oldalas listát, azóta csak ezt kinyomtatom utazás előtt, és pipálom, amit már elcsomagoltam. Nagyon bevált! Ruhák, drogéria, gyógyszerek, egyebek, gyerekjátékok (amit pl. úgy maximáltam nyaralásokkor, hogy mindhárom csemetém (5-7-9 évesek) kap egy-egy textil táskát, és azokat a játékokat hozhatja magával, amik abba beleférnek, többet nem).
A nagyszülők 140km-re laknak, így havonta egy hétvégét töltünk otthon (a szüleimnél), az alap dolgokból már náluk is van egy “sorozat”, így legalább a drogériát, alvós- és játszós ruhát, valamint játékokat (a kedvenceken kívül) nem kell mindig vinni. Így is lehet csökkenteni a csomagolandó holmik mennyiségét. :))
Eszter mondta
Nálunk most szedték szét a kőművesek a bejárati lépcsőt, úgyhogy az kipipálva! :D
Derűlátó mondta
Sziasztok, Szia Via! :)
Jelentem az előszoba zónalista és a lomtalanítás tegnapra kész lett. :) Sőt, mitöbb, ha már benne voltam, tegnap gyorsan portöröltem is az előszobaszekrényen. :)
Mondjuk azért sokat számít, hogy az ősszel vettünk új előszoba szekrényt, egyúttal ki is festettük az előszobát…
A zónalistámra ehhez a részhez csaptam a “minikertem” rendbetételét is (ua. egy függőfolyosó végén lakunk és van pár virádládám a korláton és cserepem a lakás előtt – némelyikben kibújtak már a hóvirágaim). :)
Szép napot mindenkinek és kellemes zónázást! :)
Kati :)
Kriszta mondta
Kedves Via!
Köszönöm a sok jó ötletet, a segítséget! Kezdjük! :)
Nagyon jó ötlet, a “javítani valós” és a “dekorációs ötletes” lap! Ugyebár hiába látom meg és jut eszembe akkor és ott, ha nem írom fel, tuti elfelejtem. :)
A sok helyiség, és a 130 nm lakótér miatt (hát igen, nagy lakással/házzal rendelkezők hátrányban :)), már én is gondoltam rá, hogy meg kellene bontanom a zónákat. Eddig azért (sem) sikerült megvalósítanom, mert túl sok mindent akartam és egyszerűen nem fért bele egy hónapba a hosszú listám. Most egy olyan táblázatot készítettem, ahol a lista egyes elemei után több hónap oszlopa van (itt pipálhatom ki azt a feladatot, amivel végeztem), így a következő hónapokban majd láthatom, hogy melyik az a terület az adott heti helyiségben, amivel még nem, vagy már régen foglalkoztam. Értelem szerűen nem fogok havonta (de kéthavonta sem :)) ablakot mosni mindenhol (már csak azért sem, mert 14 van összesen), de ha havonta 2-3-at sikerülne megtisztítanom, akkor felszabadulhatnának azok a hétvégéim, amikor egész napokat szántam rá.
A stopper jó ötlet! Sokszor voltam már úgy egy-egy “nemszeretem” feladattal, hogy csak 15 percig voltam hajlandó foglalkozni vele, majd kiderült, hogy 10 perc se kellett hozzá. Ez a “15 percig bármit el tudsz viselni” dolog egyébként nagyon jó, már sokszor kisegített. :)
Mindenkinek jó munkát, és a hónap végéig is kitartó lelkesedést kívánok!
Via mondta
Remélem, a stopperezés Nektek is be fog válni! Valamikor úgy másfél éve jutott először eszembe, hogy így sokkal jobban rá tudom venni magam arra, hogy csináljak meg valamit, és nincs többé a “nincs rá időm” kifogás, mert látom, hogy nem a végtelenségig kell csinálnom a feladatot, hanem X percig, és meg is vagyok vele. :)