A mai nappal elkezdünk beszélni a zónázásról.
Röviden a zónázás lényege, hogy a hónap minden hetében máshol takarítunk. Hétfőtől péntekig folyik a takarítás, szombat-vasárnap pihenünk.
Nagyon fontos, hogy most még nem ugrasz bele a takarításba, csak kezdd el ízlelgetni azt a koncepciót, hogy a takarítási feladataid is ciklikusan épülnek fel, és van egy ritmusuk.
Minden azzal kezdődik, hogy felosztod a lakást zónákra – öt különböző zónát tudsz majd kialakítani.
Minden hónap elsején új ciklus kezdődik, azaz elsején indulnak az első zónák, és az utolsó zóna akkor ér véget, amikor a hónap utolsó hétköznapja van.
Mivel hétköznap takarítunk, ha rápillantasz a naptárra, láthatod, hogy amennyiben elseje csütörtökre vagy péntekre esik, azon a héten nagyon rövid a “hétköznap”, így érdemes a hónap elejére és végére első és ötödik zónának valami kisebb helyiséget tenni, például előszoba, vagy fürdőszoba. A nagyobb, munkaigényesebb zónaterületek (például a konyha, ami kaphat saját zónát, vagy a nappali) jobb, ha teljes, öt nappal rendelkeznek, így nem kell kapkodnod.
Természetesen amikor azt mondom, hogy “hétfőtől péntekig folyik a takarítás”, azt nem azt jelenti, hogy az egész hetet azzal töltöd, hogy porolsz, sikálsz, súrolsz, pakolsz.
Minden zónaterülethez össze fogsz írni egy feladatlistát, és amikor azon a területen vagy a hónapban, minden nap választasz néhány feladatot a listádról, és azzal haladsz. Ha van olyan nap, amikor egyáltalán nem tudsz ezzel foglalkozni, akkor nem foglalkozol vele. Ha van olyan feladat, ami hónapok óta nem került sorra, érdemes a fejére nézni, hogy fontos-e ez egyáltalán, vagy az is lehet, hogy következő hónapban őt veszed előre, hogy ezúttal ne maradjon ki.
Lehet, hogy elsőre felesleges feladatnak tűnik összeírni a takarítási tételeket minden helyiségnél, hiszen úgyis tudod, hogy mikor van elég nagy kosz ahhoz, hogy porszívózz, vagy látod a szemeddel, hogy ragacsos a padló és fel kell mosni.
Egyrészt azonban elképesztő hasznos, ha nem kell állandóan feltalálnod a spanyol viaszt, és ebben is kialakítasz magadnak egy ritmust, amihez könnyű visszatérni, vagy könnyű tőle eltérni.
Másrészt pedig – és szerintem ez egy hatalmas hozadék -, ha le vannak írva a feladatok, részletesen, nem csak úgy, hogy “legyen rend a nappaliban”, hanem tételesen, hogy mit kell elpakolni, mit kell letörölni, arról baromi könnyű delegálni is. Hiszen hirtelen van egy listányi takarítós feladat, és szépen megmondhatod a kedves lakótársaidnak, családtagoknak, és bárkinek, akivel élsz, hogy nézzétek csak, a héten ezekkel a dolgokkal kéne végezni, osszuk be magunk között, hogy ki mit csinál, és minél hamarabb készen vagyunk, annál hamarabb jut idő a vidám dolgokra.
A mai feladatod ezzel kapcsolatban elsősorban az, hogy emésztgesd ezt a koncepciót. Hogy nem mindent kell állandóan takarítani, hogy lehet úgy élni, hogy nem görgeted magad előtt az összes “kimaradt” feladatot, és azt is, hogy nem minden a te dolgod, akkor sem, ha eddig mindig te csináltad.
A második feladatod pedig az, hogy találd ki az öt zónádat otthon. Melyik a három legproblémásabb helyiség, amire több idő fog kelleni? Tedd őket második-harmadik-negyedik zónába. A picikék meg mehetnek a két szélére a csonka zónákba.
A zónák kialakítása
Az alap beosztás, csak ötletadónak, így nézhet például ki:
- 1. zóna: a hónap első pár napja – bejárat és ebédlő
- 2. zóna: a hónap első teljes hete – konyha, mosókonyha, kamra
- 3. zóna: a hónap második teljes hete – egyik fürdőszoba, vendégszoba, gyerekszoba
- 4. zóna: a hónap harmadik teljes hete – hálószoba, másik fürdőszoba, gardrób
- 5. zóna: a hónap utolsó pár napja – nappali
Ezt a példát nyugodtan alakítsd át úgy, ahogy neked kényelmes, logikus. Lehet elhagyni, átcsoportosítani a szobákat. Nekem például nincs két fürdőszobám, úgyhogy a hálószoba önálló hetet kap, a fürdő meg megkapja a sajátját. A hetek rövidségétől is függ, hogy melyik szobát érdemes odatenni – például ha nagy családi nappali van, lehet, hogy nem elég rá a csonka utolsó hét. Ezt logisztikázd ki magatoknak, a lényeg az, hogy egy teljes hét 5 napi foglalkozást jelent, erről kell eldönteni, hogy elég-e az adott szobá(k)ra, vagy sem.
Két tipp, ami segíthet elindulni, ha túl soknak tűnik a mozgó alkatrész:
- A tapasztalat szerint a konyhának kell a legtöbb idő és erőforrás. Ha nem tudod, mivel kezdd a beosztást, kezdd azzal, hogy a konyhának adod a hónap második hetét.
- Mivel a hónap első és utolsó hetei általában rövidebbek (tehát nem a teljes 5 nap áll rendelkezésre), az első és az ötödik zónába dobáld szét a kevesebb munkát igénylő helyiségeket (pl. előszoba).
A zónafeladatok kialakítása
A következő napokon fogjuk összeírni a zónafeladatokat, azaz külön takarítási listákat helyiségenként.
Nem elvárást fogsz kapni a kezedbe arról, hogy mi az, amit egy RENDES HÁZIASSZONYNAK / LAKÁSTULAJDONOSNAK / MINDENKINEK kötelező megcsinálnia. A zónázás is arról szól, hogy a te otthonod legyen élhető, és hogy az neked hogy néz ki, rád van bízva.
Lehet, hogy minden zónában csak tessék-lássék takarítasz, mert neked úgy jó, negyedévente pedig kicsit több időt szánsz a helyiségekre.
A konyhában le lehet törölni a konyhaszekrény ajtaját, kitisztítani a hűtőt, kisikálni a mikrót és a tűzhelyet, rendbe lehet pakolni a kamrát, étkészletet, eszközöket. A fürdőben letisztíthatod a zuhanyfülkét és a -tálcát, kimoshatod a kilépőt, kiszelektálhatod az üres flakonokat, alaposan kitisztíthatod a vécét és a mosdót. Hálóban, nappaliban bútorokat tisztíthatsz, portalaníthatsz, íróasztalt takaríthatsz, ablakot és függönyt moshatsz. A gyerekszobában ilyenkor lehet szelektálni a kinőtt cuccokat és a törött játékokat is.
A lényeg az, hogy a saját igényeid szerint alakítsd ki a zónázást. Ha van kandallód a nappaliban, írd majd a listára, hogy kandallótisztítás. Ha nagy kerted van, akár külön zónát is kaphat, és sorold fel az ottani feladatokat. Az állatok dolgainak alaposabb átmosása helyet kaphat a konyha-listán, vagy amelyiken úgy érzed, hogy több hely van neki.
De ezzel most nem kell foglalkozod, nem is most kell elkészíteni a listákat. Holnaptól ezzel fogunk foglalkozni. Most csak ízlelgesd azt, hogy így is lehet takarítani. :)
Mi a helyzet, ha nem elég az öt zóna?
A kis- és közepes lakásoknak általában elég az öt zóna. De ha több szintes lakásban/házban élsz, több háló, több fürdő, gyerekszobák, pince, garázs, nagy kert, stb., akkor a mai feladat elvégzésekor azt találhatod, hogy nem férsz bele az öt zónába. Ilyenkor érdemes ötnél több részre osztani a területet — ez a 2 hónapos zónázás rendszere. Mint régen a suliban, amikor volt A-hét meg B-hét, te dolgozhatsz A-hónappal és B-hónappal. Egyszerűen szorozd meg az 5 zónádat 2-vel, és ebbe valószínűleg már minden bele fog férni.
Ha például tíz zóna van, akkor így nézhet ki a menetrend:
- 1. zóna: vegyes zóna
- 2. zóna: konyha
- 3. zóna: fürdőszoba
- 4. zóna: gyerekszobák
- 5. zóna: kert első fele
- 6. zóna: vegyes zóna
- 7. zóna: előszoba
- 8. zóna: hálószoba
- 9. zóna: nappali
- 10. zóna: kert második fele
A lényeg, hogy ciklikusan sorra kerüljön minden, ne maradjon egy napra az összes teendő, és jusson idő arra, ami számít.
Láthatod, hogy ebben a rendszerben kétszer írtam, hogy vegyes zóna. A vegyes zóna egy olyan spéci teendőlista, ami havonta kerül sorra, és minden területből a legfontosabb feladatokat tartalmazza, amik egyszerűen nem várhatnak két hónapot, mert muszáj, hogy havonta sorra kerüljenek.
Ezen kívül a nagyobb területeket lehet ketté is osztani: egy giga zónalistát két részletben lehet kipipálni — ez a kertnél segítség lehet, vagy de akkor is, ha nagyon nagy a konyha, tartozik hozzá egy étkező, több gyerekszoba van, és így tovább.
Ha nem havi zónában dolgozol, érdemes egy külön naptárban beosztani az egész évet, mert akkor nem hónapváltásnál lesz fordulópontod, viszont megúszod azt is, hogy csonka zónáid legyenek, mert mindenre öt nap jön, téged nem érint, hogy mikor van elseje, csak a hétfők számítanak. :)
[Kérlek, ne másold át a tréning bejegyzéseit más blogokba, fórumokba, honlapokra! Nagyon sok munkám van benne, és nem szeretném, ha máshol is visszaköszönnének az írásaim. Ha tetszik a bejegyzés, és szeretnéd megosztani másokkal, küldd el nekik a 30-napos rutinkiépítés-tréning linkjét! Köszönöm!]
Kriszti mondta
Kedves Via!
Olyan régen nem került már ide hozzászólás és alapvetően nem is vagyok túlzottan hozzászólós, lapítós vagyok inkább, de most kezdek úgy igazán megérkezni ehhez a feladathoz és úgy éreztem, hogy most muszáj jeleznem, hogy még most, 2024 őszén is van aki őszinte hálás szívvel igyekszik az útmutatásod alapján rendet teremteni a káoszban… :) Én egy kicsit sajátságosan oldom meg a dolgot, nekem muszáj először egyben leírva látni, hogy mit hogy fogok (de azért ahogy haladok apróságokat már bevettem a napi rutinokba, de persze ez még nem olyan), így egy füzetbe szépen kijegyzetelem minden emailedet, nekem így működik. De már készül a kontrollmappa is!! Egyszer már elkezdtem ezt így, de sajnos félbemaradt. Majd jött egy intuíció, hogy folytassam és nekiálltam nemrégen, most itt tartok és szerettem volna ennek jelét adni. Nagyon szeretném az életemet ezen útmutatás alapján kialakítani, mert sokszor nagyon el vagyok veszve és frusztrál és ezen csak én tudok változtatni, tudom.
Majd ha nekikezdtem és látszata is lesz (ráfér a háztartásra… nagyon is…), akkor újra írni fogok.
Most csak annyit szerettem volna, hogy lásd, tudd: tisztelem és imádom a munkásságod, nem igazán szoktam blogokat olvasgatni, de a Tiédet nagyon szeretem és fantasztikus, ahogy ezt felépítetted. Köszönöm (és köszönjük szerintem sokan :) )
Plusz egy kérdés: egy ideig jöttek Tőled hírlevelek, aztán egyszercsak már nem… Ez miért lehet?
Hatalmas üdvözlet Orosházáról
freyya mondta
Nekem ez a havonta zónázás nem működik igazán, amit nem kell napi/heti szinten megcsinálni, azt többnyire havonta sem fontos. Meg végül is muszáj naptári hónapokhoz alkalmazkodni? Nálunk elég nagy a ház, kell egy 10-12 hetes ciklus, hogy körbeérjek anélkül, hogy ettől kezdve minden nap a takarításról szóljon. Meg nem is hiszem, hogy egy kamrát vagy egy faltól-falig könyvespolcot feltétlenül havonta ki kellene üríteni és átsikálni. Ha egy évben négyszer alaposan megtisztítjuk, az bőven elég, sőt már az is jóval több, mint az eddigi évi két nagytakarítás.
Via mondta
Van opció nagyobb lakásokra 10 vagy több zónával, amik között van vegyes zónalista a gyakoribb feladatoknak is. Ezt is linkeltem a levélben, olvasd el. :)
A könyvespolcot nem kell havonta kiüríteni, ezt senki sehol nem mondta! :) Csináld úgy, ahogy neked jó! :) Működik, ahogy most megy? Úgy érzed, hogy tiszta a lakásod, rendben takarítod, jól érzed magad otthon? Akkor nem kell változtatnod. :)
freyya mondta
Látszólag rendben volt eddig is a lakás, bár tény, hogy egy idő után igazán tisztaság csak ott volt, ahol a papok is táncolnak. :) Szóval azért van előnye annak, hogy az eredetileg évi két nagytakarítás alá eső dolgok gyakrabban kerüljenek sorra. Most cseréltem le a szekrényeket és újíttattam fel a szobám, hát nem kívánom senkinek azt a látványt, ami az elhúzott régi szekrénysor mögött fogadott. Én meg meg voltam győződve róla minden takarítás után, hogy tisztaság van a szobában. :D Na ilyesmire tökéletes a zónázás. Megfogadtam, hogy havonta egyszer benyúlok oda a portörlővel, és hajléktalanná teszem az összes pókot. :)
freyya mondta
Bár igazából az is dilemma, mennyire folyjak bele a takarításba. Az egész házat zónázzam be, vagy csak azt a részt, aminek a rendben tartása eddig is az én dolgom volt? A családban mindenki a saját szobáját takarítja (na jó, az öcsémét az, aki először kiszédül, amikor benyit :)), a fürdőszobát én szoktam, a konyhát anyukám, az ablakokat apukám mossa mindig, a kertet szintén ő tartja rendben. A nappalit felválva én és anyukám. Ezenkívül a könyvespolcok tartoznak még a “fennhatóságom” alá.
Via mondta
Én azt csinálnám, hogy írnék egy teljes házra való zónalistát, és abból lehetne delegálni, amit már amúgy is delegáltok egymásnak, vagy újabbakat vállalhatna be mindenki, de legalább egyben látszik az összes teendő, ami a házra vonatkozik.
freyya mondta
Ez nem rossz ötlet, hátha a többiek is rákapnak. :)
Via mondta
Bizony, meg anyukáddal jobban látjátok, hogy amit amúgy is ketten csináltok (pl. nappali), annál ki hol tart. Könnyebb beosztani egymás között, hogy akkor ki melyik feladatot vállalja be. :)
xAndix mondta
Kedves Via!
Még csak most tervezem a zónázást, de egy olyan problémám merült fel, hogy ugye minden hónap más, van amelyik eleje hétfőn van, máskor kedd, szerda, stb… Ha pl az előteret szeretném én is 1. zónának, akkor arra túl sok 1 hét, viszont a hónap végén meg tört hét lesz és az meg nem elég a nappalira mondjuk. Ilyenkor hogyan csinálod? Ha mondjuk a hónap első hete egy teljes hét, akkor csak 1-3 nap az 1. zóna és akkor ahhoz csúsztatod a többit, az egy heteket?
Remélem érthetően meg tudtam fogalmazni :)
Köszi!
Via mondta
Szia!
Nem csúsztatok semmit. :) A csonka zónákra olyan területet választok, ami kicsi. Ha sok rá az öt nap, akkor addig lehet előre dolgozni, pl. nem szokott öt napos lenni az első és az utolsó zóna egyszerre, ezért akkor az elsőnél lehet haladni az ötödikkel is, ha már az elsővel végeztél.
Nézd meg a zónázós bejegyzéseket, minden hónap elején kiteszem az aktuális zónabeosztást. https://www.urban-eve.hu/tag/zona
MeDana mondta
Most februárban az első héten csak szombat-vasárnap van. Ilyenkor az első zónát kihagyom, vagy hétvégén foglalkozok vele valamennyit, és hétfőn a második zónával kezdek, vagy hétfőn indítok az első zónával, és az utolsó zóna kimarad? Tudom, hogy hosszú távon ez kvázi mindegy, de én most fogom kezdeni a zónázást, és még jól esik a segítség. :)
vaniliasmasni mondta
Sziasztok! Nekem annyira nem tiszta ez a Zónás bontás és a 30 napos program! Valaki segítsen! Szóval a 14 napos program vényege h. a 14 napon összeírtak minden nap megtörténjenek és plusz heti ciklusban minden hétre van egy zónás terv a hónap 4-5 hetére?
Via mondta
Szia!
Vannak napszakhoz kötődő teendők (pl. reggel, este), vannak a hét napjaihoz kötődő teendők (pl. keddi feladatok, szerdai feladatok), és van, ami hetente vagy havonta kerül sorra. De ez a lényeg: ez egy ciklikus rendszer, mindig minden újra sorrakerül, hiszen lesz még kedd meg lesz még másnap reggel, és nem kell parázni azon, hogy összegyűltek a feladatok, vagy “kimaradt” valami. Bővebb info: https://www.urban-eve.hu/2011/06/07/hasznalati-utasitas-a-rutinokhoz/
Az adott zónával való foglalkozás a napi rutinban a napi lomtalanítást váltja majd fel. Amíg kupleráj van, nincs mit takarítani, illetve van, de lehetetlen. :)
De ne gondold túl, kezdd el az első napnál, minden nap azzal foglalkozz, ami ahhoz a naphoz le van írva, és kitisztul!
Krisztinca mondta
Via, 2 hete csinálom a zónázást, és imádom! 3 dolog könnyíti meg (legjobban) az életemet: 1. mosogatógép 2. szárítógép 3. Flylady :-) Alapvetően onnan indultam, hogy a szombati 4-5 órás takarítást (plusz még főzök, mosok is, tehát egész nap házimunka) hogyan tudnám leredukálni. Így nekem a gyorstakarítás maradt szombatra, és mivel kisgyerekes anyuka vagyok, fürdő, WC minden héten kell, így az nem külön zóna, hanem az 1 órás gyorstakarítás: fürdő, WC, porszívózás, és amíg alszik a gyerek délután: felmosás. A másik, amiben változtatni fogok (most végigcsinálom így a programot), hogy hetente 2x annyi zónám lesz, és két hét alatt megyek végig mindenen, majd kezdem elölről. Ugyanis nekem nem elég havonta 1x konyhát takarítani, portalanítani, stb. Tehát első héten megcsinálom az előszobát, konyhát, nappalit, második héten a 3 szobát. A porszívózáson, felmosáson kívül leosztok mindent 5 napra. Egyedül az ablakmosás marad meg nekem különprogramnak, nagytakarításnak: sok az ablak, függönymosással, vasalással (sajnos nem rúgja ki magát) az 1 teljes nap. De az meg kibírható, és elég 1 évben 2x-3x. (Konyhaablak, teraszajtó sűrűbben)
A férjem egyébként furán néz rám, hogy hétköznap este nekiállok hűtőt takarítani, ilyet tőlem még sosem látott :-) És látom az arcán az elismerést, olyan jó!
Köszönöm neked ezt az egész blogot!
Via mondta
Nagyon szívesen, és szuperül testreszabtad! :) Sok sikert a tartásához!
babarozsa mondta
igen, ez a gond, ha van gyerek borul az egesz, hat meg ha tobb…
nalunk van tarolo is, es gyerekszoba, es dolgozo szoba is
es rendetlen csaladtagok, az egesz csak akkor mukodik, ha mindenki csinalja…
en meg csak most fogom kezdeni hetfon, de eddig nekem az valt be, hogy este mindig elpakolom a vacsorat, hogy az etkezo asztal tiszta legyen a kovetkezo napi reggelire, es bepakolom a koszos edenyt a mosogatogepbe, beinditom, ami nem fer be azt a mosogatoba teszem, kb, rendet rakok a konyhaban amig a gyerekek furdenek, igy masnap reggel nincs akkora rumli
PottomPanna mondta
Hogy osszam be a zónákat, ha nálunk csak 4 helyiség van a lakásban. (szoba, konyha, fürdőszoba, előszoba) Úgy értem, hogy a zónázós listádat tudjam követni.
Via mondta
A legnagyobb helyiséget oszd két hétre, pl. a szobát, és az ő listájára két heted lesz akkor.
muzsi19 mondta
https://spreadsheets.google.com/pub?key=0Auoc1tivAVyvdDJjdldlTzU5c18wcDVwYjJFU0w1dlE&hl=hu&output=html
így jó?
Via mondta
Most szuper! :)
muzsi19 mondta
na, megcsináltam mától a zónák beosztását, a jövő évre is, tessék, lehet lesni:
https://spreadsheets2.google.com/ccc?key=t2cvWeO59s_0p5pb2ESL5vQ&authkey=CMSuzNwP&hl=hu&authkey=CMSuzNwP#gid=0
ami feltűnt, hogy dec,ja,feb-ra alig jut az 5. zónára, szerintem én jan-ra cserélni fogok az elsővel…
Via mondta
Sajnos nem nyilvános ez a link, valami másra fel tudod tölteni?
Via mondta
Én úgy értelmezem, hogy nem 15 perc, hanem amennyi az adott napba belefér, lehet az 20 vagy 30 is, ha lazább a napod. Meg az is lehet, hogy ha teljesen zsúfolt a napod, akkor reggel 5 perc alatt egy rövidke feladatot letudsz, és annyi. Mérd le stopperrel, hogy melyik feladat mennyi ideig tart, és akkor könnyebben tudod beosztani. Néha a nemszeretem feladatok sokkal hosszabbnak érződnek, mint amennyi idő alatt valóban elvégezzük őket. :) Ez már mindig az adott hét függvénye, természetesen nem lehet előre betáblázni az életet, mindig közbejöhet valami, amire nem számítottunk. A takarítás minden ilyennek alá van rendelve. :)
fkriszta mondta
Köszi a választ! A maximalizmus a nagy ellenség, valóban. Tegnap megírtuk a zóna-listákat, iszonyú hosszú lett mindegyik, aligha fog beleférni egy hétbe. Ugye azt is jól értem, hogy a zónázásra 5*15 perc van egy héten, azaz napi 15 perc? Szemléletet kell váltanom, azt hiszem. :)
fkriszta mondta
Szia Via!
Egy hónapja csináljuk a programot idehaza, tényleg babalépésekkel haladva, szóval éppen túljutottunk a rutinokon és a napi feladatokon. Ez már nagyjából megy, az esti rutin kicsit nehézkesebben. Most jutottunk el a zónák kialakításáig, és megakadtunk.
Vegyük pl. az október hónapot. Elseje péntek volt, tehát mindösszesen egy nap jutott volna az első zónára, mint töredékhét? És most hétfőn már rögtön a másodikkal kellett volna folytatni? Vagy akárhogy is áll a naptár, az ember lánya eldönti, hogy 1. zóna 3 nap, 2. zóna 5 nap stb., és így nem törődik vele, hogy nem hétfőtől péntekig takarítja az adott zónáját?
Köszi a segítséget előre is.
Kriszta
Via mondta
Szia!
Igen, jól érted! Mivel a zónázás gyakorlatilag azt jelenti, hogy folyamatosan kis lépésben takarítasz, és minden hónapban kezded elölről, így a következő hónapban több idő jut arra, ami esetleg az időbeosztás miatt előző hónapban kimaradt. Majd sorra kerül akkor, amikor nem egy nap jut arra a helyiségre. Persze itt is a maximalizmust kell legyőzni, ha csak egy nap volt, akkor annyi, le kell tudni tenni a lantot. :)
Via mondta
Szia Zenobi! Köszönöm szépen, mindent, amit írtál, nagyon boldoggá tettél vele. :) Örülök, hogy segíthettem!
Martha Stewart feladata nem állna távol tőlem, de neki ott volt a háttérben egy elég tehetős család, ami azért segített elindítani a business-t. :) Sajna tőke nélkül nincs birodalomépítés. (Egyébként meg ő egyszemélyben gyakorlatilag már csak a brand, a stílust alakította ki, de több tucat alkalmazottja van, akik kitalálják a recepteket és a kreatív ötleteket.)
Egyelőre megelégszem a blogolással, meg azért nagyon szeretem a szakmámat, egészen másfajta kreativitást igényel, mint bármi, amit valaha csináltam. :) De ha valaki megkeres egy üzleti ajánlattal, nem fogok nemet mondani. :D
Zenobi mondta
Szia, kedves Via!
Egy kicsit hosszú és talán komolykodó levelet írok most Neked…
Tavaly óta időnként nézegetem a blogodat és ezúton szeretnék gratulálni hozzá. Amint látom, Te lettél a “magyarító” Flylady, s ez nagyon jó, nekem tetszik!
Amiért most szólok hozzá a témához, az az , hogy -meglepetésemre- két napja megláttam drága kicsi Lányom, Vippa nevét a hsz-ekben. Mondanom sem kell, hatalmas örömömre. Bevallom, már legalább fél éve kinyomtattam a Flylady-ről szóló összefoglalásodat, mikor még nem is indítottad útjára a mostani programot. Azzal a -most már nem titkolt- szándékkal, hogy ennek az útmutatásai alapján képletesen besegítsek lánycsemetém lakásrendezkedő és -fenntartó projektjébe :). Azonban mostanáig vártam az alkalomra, hogy oda is adjam, mert semmiképp nem szerettem volna megbántani a gesztusommal. S lám csak, szerencsés volt a fogadtatás!
Mivel én születetten “BO” típusú anyuka vagyok, két tüneményes, de SHE gyermekkel, képzelheted, az évek során mit éltünk át mindkét csoportban! Szerintük én rend-és tisztaságmániás vagyok, ami nem bigott módon, de mérsékelten igaz, ugyanakkor az enyéimnek ennek a megőrzése nem volt az erősségük…De majd mostantól! Már megtapasztaltam, hogy a mosogatófényesítés, a rendszerezés, a sika-mika utáni állapot milyen megelégedettséggel tölti el őket. S ez csak fokozódni fog. :D Örülök, hogy Lánykám elkezdte a napi rendszerességű tenni-venni valókat, bár ez eddig sem volt probléma, csak nem ezzel a módszerrel.
Úgy látom, itt nagyon jó ötleteket is adtok egymásnak, s szerintem mindenki elégedett lesz magával. Több évtizedes tapasztalataim alapján sajnos, azt nem írhatom, hogy a végére, mert a takarítás, a rendszerezés az idők során mindig átértékelődik, s egy soha be nem fejezhető és örökké megújuló folyamat. Viszont ezzel a módszerrel nem egy görcsösen, megszállottan végbemenő történésről van szó. Könnyű tartani, személyre szabott lehet. Néha a pokolba kívánja az ember az egészet, azonban vannak muszáj- dolgok, amiket nem lehet el- ill. kihagyni. A rendszeres, napi szinten végzett apróbb feladatok azt eredményezik, hogy kedvet csinálnak, s előbb-utóbb azonosulnak az emberrel. Ez éppen olyan, mint hogy azt sem vesszük észre, hogy van kezünk, lábunk, fejünk, csak amikor fáj valamelyik. A piszok és a rendetlenség is “fájnak”! Akik itt és most részt vesznek ennek a flyladys programnak a megvalósításban, nekik már igen! Ők már tudják azt, milyen érzés az ellenkezője, mert elkezdték, és van eredménye, van sikerélményük.
Kedves Via! Bár nem ismerlek sem személyesen, sem sehogy, de az írásaid alapján úgy ítélem meg, Te az életkorod ellenére igen éretten, ugyanakkor azért fiatalosan, haladó, de nem szélsőséges módon gondolkozol. A magam részéről nagyra értékelem, hogy egy igen hasznos dologgal lepted meg sorstársaidat, többek között engem és a Lánykámat is. Csak megköszönni tudom az ötletedet és a fáradozásodat mások közérzetének a javításában, s már látom, főleg, hogy olvasom is, mennyire megváltozott mindenkinek az élete…:)
Még egyszer gratula neked az alaposan átgondolt témáért és sok sikert másban is!
Az utolsó zárójeles: amit már meg sem merem kockáztatni, hogy megkérdezzem: várhatóan egy újabb, magyar Martha Stewart is bújkál benned? :))
muzsi19 mondta
skippo, az esti rutin nekem is nehezen megy, én délelőtt lendülős, délután üldögéleős fajta vagyok, 6-ra nekem már végem. tegnap meg ugye sikerült 4-kor kelni, hát simán megbeszéltem magammal, hogy 0 esti rutin! azt gondoltam ki, hogy felosztom az esti rutint 2 részre, amit meg lehet csinálni a gyerekek jelenlétében, az megy a fektetés előttre, a többi utánra, húzok egy vonalat, mert fektetés után már úgy érzem magam, mint akin átment a vonat. pl. a ruhák kikészítése mindenképp előtte való feladat, hiszen a lányokét is ki kell készíteni. ma szerintem a reggeli rutin esélytelen, a középső itthon marad, 10-re viszem pestre egy felmérésre, örülök, ha mindenki elkészül addigra. namertpersze nincs összekészítve se a ruha, se a cucc ;)
a párom meg jófej nagyon, mivel tegnapra nagyon sok dolog jutott, (máshogy nem fért volna bele), így iszonyat kupi keletkezett, őt megkértem, hogy pakoljon el, mert ha megint így marad, akkor ugye csak begyűrűzik, ahelyett, hogy jobb lenne, és szépen rendbe tette a konyhát. a mosogatófényesítés még nem az erőssége, a kézzel mosogatandókat mindig otthagyja. :)
Via mondta
A döcögés is jobb, mint az egy helyben állás. Én is sokszor lemaradok ezzel-azzal, de elég rövid időn belül marha jó állapotba hozható a lakás még ilyenkor is. :)
Ha nem megy a cipőzés, ne erőltesd. Most rajtam is csak vastag zokni van, mert az utcára most, hogy hűvösebb lett, újra zárt cipőt hordok, és minden tavasszal meg ősszel újra kell ismertetnem a lábammal, feltöri a sarkamat, szóval erre én most nem húzok semmilyen cipőt. :)
Skippo mondta
Sziasztok! Muzsi a bevsárlólistára én is írtam ilyesmi ötletet. Valamint egy észrevétel. Nagyon kiváncsi ember vagyok, s nehezen tanulok. Van valami olyan a blogodban, ami rendre becsukogatja a böngészőt, s én meg mindig rkattintok. :D Már vagy legalább ötször megtörtént. Via! Bocsi az OFF-ért
Egy ötlet a zónázáshoz. Nem saját, a neten láttam, hogy valaki a kontrollmappájába lerajzolta a ház alaprajzát, s úgy jelölte be a zónákat. Talán a vizuálisabb típusú emberkéknek ez a segítségére lehet. Akinek kicsi az előszobája, az hozzácsaphat akár csak egy fél szobát is. Vannak úgyis a legtöbbünknek többfunkciós helyiségei. Pl. dolgozósarok.
Egyébként én sem szertartásosan végzem. Az esti rutin elég döcögős, még mindig. A reggelit viszont már becsukott szemmel is el tudnám végezni. Ma elkezdtem alkudozni, hogy majd csak a kávézás után… A lábam, meg a kezem viszont elindult, s tette a dolgát. Tiszta skizo érzés. Akárha agymosáson estem volna át. :) Az estit is kicsit erőltetem, ugyanez lesz. Az a baj, hogy mindig későn látok/látnák neki, amikor már fáradt vagyok. Előrébb fogom hozni.
Cipőt a múltkor kipróbáltam. De egy kicsit régebbi darab került a kezembe, ami ki volt mosva. Igen ám, de jó pár kilóval ezelőtti példány, s bizony szorított. A pluszsúlytól szélesebb lett a lábfejem. :( Meg a gyerekpelenkázáskor amúgy is mindig le kellene húznom. Nagyágyon bírkózunk ilyenkor a lurkóval…
Nekem is a szintentartás a legnagyobb gondom. Ez a program sokat segített ebben.
A magazinok közül nekem is csak az Éva a stílusom. Nemrég találkoztam csak vele, a tesőm révén. De nagyon korrekt.
Via mondta
Judit: Szívesen! Nekem is jól jött volna ez az egész még az egyetem kaotikus időszakában. :)
primakati: Oké! Mostanában egyébként a fejemben a Joy rendre kettest kapott, az Éva 4/5-öt, az InStyle 5-öt, a Glamour pedig 3/4-et. Valahogy a Glamour tavaly október óta nem bírja túlszárnyalni magát, pedig épp most merültem el a brit októberiben, és valami döbbenetesen jó megint, tehát lenne honnan meríteni.
primakati mondta
Gondoltam, hogy elég sok idő lehetett, mert tényleg elég részletes volt!:)
A havi legjobb cikkek is jó ötlet! És az osztályozást ne hagyd ki jó?:)
Judit mondta
Sziasztok,
én az ötletek egy részét nem tudom hasznosítani, mivel egyetemre járok (tényleg bejárok :D ), de am nagyon tetszik, az a 15 perc. Tökéletes nem csak házimunkához, hanem tanuláshoz is (: sokkal könnyebben összeraktam így egy előadást, mint hogy “jajj utánaolvasni, aztán rendszerezni, begépelni, órákig tart, kinek van ehhez kedve”. Örülök, hogy “magyarítottál”, Via és köszönöm! (:
Via mondta
Szia mici!
Örülök, hogy találtál hasznos dolgokat. :) Én a mikrózás, vízforralóra várás holtidejében is szoktam konyhát rámolni.
muzsi: ne erőltesd a cipőt, ha nem megy. :)
primakati: sajtószemle nem hiszem, hogy lesz már olyan részletesen, mint eddig volt, jó sok idő volt átnyálazni egy-egy újságot, meg szokszor le is maradtam velük, de valamilyen formában lehet, hogy visszahozom. Lehet, hogy Best of szinten megemlítem a havi legjobb cikkeket, amik a legjobban tetszettek, ehhez mit szólsz? :)
arwen: juj, köszi, hogy szóltál. Frissítettem a WordPresst, és régen a külön oldalakhoz levő linkekben benne volt a dátum is, az újban úgy látszik, nincsen… Megyek, átírom az összeset. Köszönöm!
arwen mondta
szia ismét, hát nem sok témához tartozó kommentet írok, de azt tudod-e, hogy a bejegyzéseid végén a “küldd el nekik az oldalam linkjét” link nem működik? néztem pár helyen, de úgy tűnik, konzekvensen mindenhol rossz.
amúgy hajrá csajok.
primakati mondta
Na, én végeztem a mai 15 perccel. Végül 30 lett, de csak azért mert nem akartam a rongyokat, meg a felmosót koszosan ledobni a sarokba, így inkább kiöblögettem:) De amiket leírtam reggel(kivéve a porszívót) benne volt a 15 percben:D, holnap jöhet a nagyon utálatos cipősszekrény, amit szintén tervezek majd kidobni, csak még apát kell meggyőzni, mert ajándékba kaptuk, de állandóan szétesik és olyan ronda:(
Ja! És eddig halogattam a szomszédasszonyomnak egy zippzár-bevarrást, azt most délelőtt megejtettem! (igaz rögtön kaptam helyette másikat:D)
Via! Én is várom már, hogy más téma is legyen;) igaz én a fly lady-re “jöttem”, de visszaolvasgattam, és tetszik az egész blog;) pl a sajtószemle:) a glamour, meg a joy nem az én világom, de az éva magazinra kíváncsi lettem:D No meg a többi is tetszik, úgyhogy bizti maradok:)
mici mondta
Sziasztok,
egy ideje olvasgatom a programot és csak azért regisztráltam, hogy megköszönjem a munkádat.
Bár nem tervezem 100%-ban követni, de így is rengetek hasznos ötletet és tanácsot kaptam. Örülök, hogy megmutattad nekünk milyen szembeötlő változást lehet elérni 15, 5 vagy akár 2 perc alatt is. Számomra mindig a rend megtartása volt a nagy kihívás, de ezzel a módszerrel valószínűleg végre úrrá leszek rajta.
Azért nem tervezem követni, mert inkább az a típus vagyok, aki hetente egyszer szánna a takarításra 2 órát, mint naponta 30 percet, de az egyes zónákat majd hozzácsapom a heti takarításhoz. Közben polconként, fiókonként csinálom a lomtalanítást is. Napi kis takarítások viszont nem megerőltetőek (amikhez pl nem kell elővenni a porszívót vagy a felmosót), az inkább olyan számomra mint a hotspotozás.
Azt vettem észre, hogy rengeteg párperces holt időt lehet találni egy-egy napban, pl. tegnap futás után, ahelyett, hogy tébláboltam volna míg visszaáll a pulzusom inkább pikk-pakk elpakoltam a konyhában – persze a futáshoz hallgatott zenének komoly húzórejeje volt, szerencse, hogy nem kapcsoltam ki még a lépcsőházban :)
De ha valaki néz tv-t pl. egy-egy reklámszünet alatt is lehet hotspotozni. vagy amíg fő a kávé, forr a teavíz, amíg bemelegszik a sütő, stb, stb.
muzsi19 mondta
bevásárlás megvolt, van szép virágos mappám, és pipálós tollam. :)
az excell táblás bevásárlólista nagyon jó ötlet volt, már nem is emlékszem, ki írta, csoportosítottam a cuccokat (tejtermék, innivaló, zöldségféle, stb), így nem kellett százszor elolvasni, csak azt a párat, ahol épp voltam. és elmentettem, és legközelebb írok hozzá, és majd hazsnálom a jelölős módszert, előbb-utóbb rajta lesz minden, amit szoktunk általában venni.
ja és a párom azt mondta, hogy olyan jó most itthon lenni, érzi a változást. sajna inkább csak szóban támogat, nade megvan a maga baja…
cipőt nem vettem, helyette egy helyes papucsot, igyekeztem megbarátkozni az ittohn cipőben gondolattal, de nem ment :) sebaj.
Via mondta
Szia Bizsu! Szerintem is jó ajánlat a szabad hétvégékért a napi pici takarítás. :)
Bizsu mondta
Sziasztok!
Ha belegondolok minden nap takarítottam, vagy pakolásztam valamit, csak eddig nem volt benne rendszer. Aminél már feltünt, hogy vmit kezdeni kell vele, azt megcsináltam, összepakoltam, kitakarítottam stb. Ez csak most hangzik kicsit riasztóan, hogy ” Minden nap takarítok “de, ha a szívünkre tesszük a kezünket minden háziasszony többé kevésbé ezt csinálja nap mint nap ( sőt még hétvégén is ), csak eddig nem tűnt fel. Ha most rendszerezzük a dolgot, lehetnek pihenős hétvégék és nyugodt délutánok!? Ez nagyon jól hangzik :)
Via mondta
kriszi: sok sikert a beosztáshoz! :) Lehet több helyiség is egy zónában, pl. a kisebbek együtt. Mázlim van a picike lakással, én délelőtt listáztam a saját zónafeladataimat, és gyakorlatilag a legtöbb lista letudható egy-két óra alatt, szóval ez öt napra elosztva Hawaii lesz. :D
julcsi: talonban van egy recept, ma vagy holnap kirakom, aztán szeretnék visszatérni a rendes kerékvágásba – Things I Love Thursday, ajánlók, satöbbi, ahogy szoktam. Sajnos a program mellett nem volt még egyéb bejegyzések írására is időm. De igazság szerint ezzel a zónázással be is fejeztük az egész programot, mindent elmondtam, már csak Rajtatok múlik, hogy betartsátok. Még összeszedjük, hogy ki melyik zónában milyen feladatokat tűzött ki magának, onnantól az a feladat, hogy belenézzetek a kontrollmappába, és csináljátok, ami oda van írva. Ezért kár külön blog, a huszonpár bejegyzés meg szépen elfér itt is. :)
dortimcsi: Igen, minden nap takarítunk. 15 percet. Nekem nem annyiból áll a nap. :) Ha jobban szereted az egésznapos takarítást, csináld azt. Egyébként ki mondta, hogy minden hónapban moss függönyt? :D FlyLady mos függönyt, ha Te nem akarsz, nem írod rá a zónalistádra, és nem csinálod. Konyhaszekrénytörlés nálam = nedves vagy tisztítószeres ronggyal letörlöm kívül a mindenféle szplaccsokat az ajtókról. Nem kipakolom a tartalmát a konyhakőre és kisúrolom a polcokat. _AZT_CSINÁLSZ_AMIT_AKARSZ_. Erről beszélek több, mint 3 hete. Nincs senkinek pisztoly a halántékánál. Testreszabás, személyiséghez igazítás. Ha nem akarod, nem kell. :)
Az én zónalistámon rajta lesz az is, hogy kivízkőtlenítem a nyúl alomtálcáját a nappali szekciónál. Legyetek szívesek ezért nem nyulat venni, nem azért írom, mert kötelező. XD
dortimcsi mondta
Lehet hogy én vagyok érdekesen bekötve,de nekem ez a zónázás dolog úgy jön le, hogy minden nap takarítunk (persze a hétvégéket nem számítva ), szóval az életünk abból áll, hogy minden nap takarítunk…Havonta függönyt mosunk, ablakot pucolunk, konyhaszekrényt törlünk….minden olyat,amit én eddig nagytakarítás alkalmával csináltam évente 2X….és ennek ellenére még senki sem mondta hogy koszos, kupis lakásba jött volna…
Hiába vagyok szűz (mármint a csillagjegyem:d ) ,de ez nekem már túl sok kontroll, túl sok kötöttség.
julcsi mondta
Éppen tegnap gondoltam arra, hogy mi újság az “egyéb” bejegyzéseiddel, Via? Teljesen ránk pazarlod az idődet!:D Aminek persze mi örülünk, de azért gondolj magadra is! Nem kellene erre egy külön blog? Vagy az már sok?
kriszi mondta
Kontrollmappáig még nem jutottam el, de fejben már osztom a zónázást. Több hét kéne egy hónapban :)
Via mondta
fincsimami: Jól van, örülök, hogy így már látod a dolgokat! :) A kontroll mappa meg ezért kontroll mappa, mert kontroll alatt tart – a lakást meg Téged is! :D
csigaház: idáig hallottam a kavicsot! Gratula! :)
ccsigahaz mondta
ma nekiültem és megcsináltam a suliban átadandó terveket, amit pontosan egy hónapja halogatok. Hű, de nagy kő pottyant le…
fincsimami mondta
Jelentem, készen vagyok a kontroll mappával. Mindenhová mindent megpróbáltam összeszedni, hogy mikor mit és hogyan kell csinálni. Úgyhogy most már, hogy így összerendeztem, és leírtam, előttem van pontosan, így már egészen más a dolog :D
Nem olyan nagy feladatnak tűnik. Nem akartam felbolydulást okozni ( pirulós smily )
Úgyhogy szuper így.
Köszönjük Via, hogy ezt is megteszed és leírod nekünk, természetesen nem szeretném én sem,ha a blog eredeti arculata elveszne. Mert azért kezdtem el én is olvasni, nem FlyLady miatt.
Szóvan semmi gond, ura leszek a helyzetnek a kontroll mappával :D
Via mondta
muzsi: igen, én is így gondoltam a naptárjelölést. :)
Esetleg ha akarsz, lehet külön oldal a napoknak. Pl. egy oldalon ott van, hogy
Hétfő, alatta: Lista a gyorstakarításhoz, alatta meg a napspecifikus dolgok.
Következő oldalon Kedd, Tervezés & Szervezés, alatta hely, és beírsz oda, amit szeretnél.
A szombathoz ötleteket is írhatsz, hogy milyen filmeket akarsz megnézni, vagy milyen programot ötöltél ki a családnak, meg ilyesmi.
Ha alakul, és minden hétfőn más valami van, ezeket is írhatod a táblafilccel a lapra, aztán majd letörlöd :)
muzsi19 mondta
fincsimami, én beírtam a kontrollfüzetembe a zónákat, megnéztem a naptáram, és odaírtam erre a hónapra, mi hova esik. ha már rendesen üzemelni fog a kontroll mappa, akkor meg fogom jelölni, hol tartom. így csak végig kell menni a reggeli rutin, napközbeni feladatok, napi feladat, zónás oldalakon.
egy dolgon gondokodok még, vannak ilyenek, mint vasárnap bekészíteni a tornacuccot a gyereknek, hogy ezt hol tüntessem fel. jó lenne az esti rutinnál, de ugye nem minden nap kell. lehet, alul húzok egy vonalat, és lesz egy napspecifikus előkészítős rész. vagy mittomén :)
azt írtam, hogy kigondoltam keddre, hogy át kell nézni az egész hetet, és átírni, ha szükséges? én pl csütörtökön szoktam bevásárolni, de holnap nem lesz rá időm, így rádöbbentem még időben, hogy ma kell megtegyem. ezt be is írtam keddre. naszóval, mára lesz filcem, kezdődhet a pipálás, úgyhogy neki kell szépen látni a kontrollmappának.
Via mondta
fincsimami: persze, nem nagy kérés, de ha van egy naptárad, akkor látod, hogy az első hét van a hónapban, kinézed a kontrollmappádból, hogy azt melyik zónának nevezted ki, és ott mik a feladatok, stb. Ezt írtam le fenn a zónakialakításnál. :) Ott a kontrollmappád, fogja a kezedet és vezet, csak bele kell nézni. Nem kell önállónak lenni, azért írunk le mindent, hogy legyen puska.
Az az igazság, hogy nem szeretném, ha a blog egy idő után tele lenne ilyen csonka bejegyzésekkel, hogy “október 1., csütörtök: küldetések napja, első zóna: előszoba”. Cikkeket, recepteket szeretnék írni, ahogy eddig. Elég annyi, ha egy ideig zónázunk közösen, amíg mindenki megosztja, hogy mit és hogyan takarít? Utána írhattok emlékeztetőket a naptárba. Úgyis ránéztek az esti rutin kapcsán, ha ott virít, hogy holnap X. zóna, akkor meg is volt az emlékeztető. :)
Doryy: egy felnőtt fia van.
Doryy mondta
Igen, ez jó ötlet fincsimamitól, hogy egy kis ránkszólás jólesne, hogy hahó, ma kezdődik a 2. zóna. Aztán nyilván mindenki előveszi a papírkáját és megnézi, hogy nála mi a második. Nálunk van a nappali és a gyerekszoba. Fly Lady-nek nincs gyereke???
Doryy mondta
Köszi muzsi, jól jön még mindig. A gyerkőcök betegek voltak múlt héten, a kisebbik nem gyógyult meg, hanem még tegnap este kezdett el belázasodni is. :(
Holnap jön egy gőztisztítógép bemutatós pasi. A sütőmet rábízom, a karamel nekem sehogy nem jön fel. :( A fürdőszobai fugákat is rábízom, meg remélem a konyhán, előszobán is bemutatja majd :) , így én a fürdővel kezdek holnap, ha elment. Szerencsére múlt héten bekattantam és nagy fürdőtakarítást rendeztem, úgyhogy csak kis utógondozásra lesz szükség. Ma meg az előszobában kell kicsit alkotnom valamit, hogy ugyebár az uriember tudjon hol takarítani. :)
A tegnapi táblafilc ötlet nagyon tetszik, szerezni kellene egyet mihamarabb.
fincsimami mondta
Én is arra gondoltam, hogy jó lenne, ha leírnád Via, hogy pl mostt, ami következik, okt. 1-2. előszoba. És akor ki van adva, hogy ezt kell csinálni. Lehet, hogy én vagyok önállótlan, de azért valljuk be, szerintem aki nagyon önálló, annak megy egyedül is a rendszeres és szuper takarítás.
Tehát én nem azt kértem, hogy írd le Via, hogy pontosan mit is csináljak csak mindig figyelmeztess, hogy melyik időszak és zóna van soron. Vagy ez nagy kérés és nagy értetlenség?
Via mondta
Jó, de én is csinálok mindenfélét, szeretném megosztani. :) De oké, örülök, hogy hasonlóra gondoltunk. :)
muzsi19 mondta
ó, via, nem is úgy gondoltam, hogy te írj itt ajánlás-listákat. akár egy üres bejegyzést:
“előszoba
mit csináltok ti?”
és mi írjuk :)
Via mondta
Oké, még kitalálom, hogy mi lesz, lehet, hogy besűrítünk a tempón. De nekem tuti nem fog menni a napi egy helyiség, mert be kell írnom a saját listámat is, és örülök, ha össze tudom szedni publikálható állapotba az előszobámat holnapra. :D
Szóval holnap előszoba és előszoba-bejegyzés ötletadással, hétfőn meg konyha/kamra, ez tuti.
primakati: szívesen! De nem egy nap alatt kell megcsinálni az előszobát sem, szépen oszd el. :)
Egyébként az a legjobb a zónalistákban, hogy a kedves férjurak látják, hogy mi az, ami nincs még elvégezve, és besegíthetnek aztán pipálhatnak. (Versenyszelleműek más színű táblafilccel, és akkor ott a bizonyíték a vád ellen, hogy “Te nem csinálsz semmit!” :D). Az én párom legalábbis ennek örült a legjobban, hogy nem az lesez, hogy “segíts már takarítani”, hanem “ott a lista, válassz egyet és csináld meg”.
primakati mondta
Sziasztok!
Tegnap írtam egy csomót, de közben a lányom itt nyomkodta a billentyűket és kitörölt mindent:(
Tegnap “megdicsért a szomszédasszonyom, amikor feljött kávézni, hogy “Na! Kati, mi ez a rend??” Pedig nem is volt rend, de ezek szerint látszódik a lakáson a változás:) én nem nagyon látom még, de ha más igen akkor az megnyugtató:D
Ma én is az előszobával kezdek, mert az a legkisebb, és ott befejeztem a szortírozást is, már csak pár doboz van (legos dooz amit nem dobtunk ki), amit szanálni kell, aztán portörlés, szekrényt letörölni, bejárati ajtót kívül-belül (belül csupa kajamaradék, mert amikor akicsi felkel a kajálásból rögtön szalad egy kört a kanapétól a bejárati ajtóig és mindent jól összetaperol), porszívó, felmosás, pókháló-én ezt fogom ma csinálni.
A többi szobában azonban bőven van még mit szortírozni:(
Viszont az újságjaimat szépen csatasorban állítottam egy mappába;)
Via! Köszikösziköszi:)
muzsi19 mondta
via, szerintem működőképes ötlet, hogy területenként írjuk, ki mit csinál. én nem is zónánként írnám, úgyis van több nap a héten, naponta lehetne egy helyiség. igaz, mégha 2 fürdő is van, nem kell kétszer leírni ugyanazt :)
muzsi19 mondta
A 16. napnál ment a menütervezés téma. Erről jutott eszembe, nekem vannak kaják, amiből mindig sokat főzök, pl a töltött parika, nyami, asszem meg is van, mit főzök hétvégén :) naszóval vannak klassz kis mélyhűtős dobozaim (mi más, mint tupper ;)), azokba megy a maradék, rögtön ebéd után el kell rakni, mert különben nálunk is kuka… vettem visszahúzható címkét, kicsiket, arra megy a felirat, a doboz nem lesz randa így a matricázástól. húslevest is szoktam fagyasztani, abból sem lehet keveset főzni.
Via mondta
Igen, fincsimami, már írtam korábban, hogy ez azt jelenti, hogy kicsit elengedem a kezeteket. Nem látok bele minden lakásba, nem tudom az időbeosztásokat, nem jelenthetem ki, hogy kedden mindenki tűzhelyet sikál, ha egyszer aznap nem fér bele, vagy nincs is tűzhelye az illetőnek. Annyira különböző az időbeosztása és a lakása minden családnak, hogy erre már nem lehet ráhúzni egy sémát. Én terveim szerint az előszobával kezdek holnap, tehát amennyiben lehet, tartom az eredeti listát (nyilván nem fogok másik fürdőszobát növeszteni :D), ha Te is így vagy vele, akkor esetleg meg lehet beszélni, hogy ki mit intézett aznap az ő területén. De FlyLadynél is olyan lista-elemek vannak, hogy nekem tök irreleváns, pl. takarítsam ki a légkondit, meg seperjem fel a leveleket, amik a teraszra hullottak. :)
Viszont továbbra is van mankód – a kontrollmappád. Ott benne van, hogy mit kell megcsinálnod, és szépen pipálod, ami belefér aznap. Csak egyszer kell megírnod, és kész. :)
Ha az segít, akkor minden zóna elején lehet egy bejegyzés, ahol mindenki listázza, hogy adott területen (ha mindenki ugyanazt választja, pl. holnap az előszobát, illetve utána azokat, amiket fenn írtam) ki mit írt fel, és akkor abból lehet ihletet meríteni. Ehhez mit szólsz?
fincsimami mondta
Sziasztok! Húúú muzsi! Jó korán csinálod a dolgokat te is :D
Akkor most ez azt jelenti tulajdonképpen Via ( lehet, hogy nekem lassú az észjárásom ) hogy mostantól mindenki mát és mást fog csinálni? Lehet, hogy én a konyhát, ameddig más a hálót?
Ha igen, akkor jól össze kell szednem magam… :( Nekem eddig pont az volt a jó, hogy mindig megmondtad, hogy pontosan mit is kell csinálnom.
muzsi19 mondta
én ma már igen szorgos voltam:
https://muzsirendetrak.blogspot.com/2009/09/antihalogatos-szerda.html
muzsi19 mondta
doryy, láttam a menütervezésnél panaszkodtál, hogy nem megy neked ez, arzénka ír rendszeresen menüket, keresem várj :)
https://mitfozzekma.freeblog.hu/